
Istraživanje Mastercarda otkriva porast ekološke svijesti među Hrvatima
Prema najnovijem istraživanju MasterIndex provedenom u listopadu ove godine, rastući trend održivosti u Hrvatskoj postaje sve očitiji. Gotovo polovica građana izjavljuje da bi prestala kupovati proizvode kompanija koje ignoriraju društvenu odgovornost, dok čak 43% ispitanika daje prednost brendovima koji se ističu društveno odgovornim praksama, čak i kada su njihovi proizvodi skuplji.
Održivost dobiva sve veći značaj među hrvatskim potrošačima, a istraživanje pokazuje da se ta svijest odražava i u boljem razumijevanju pojma održivosti. Ove godine, 24% ispitanika smatra svoje poznavanje održivosti dobrim ili vrlo dobrim, što predstavlja porast od 6 postotnih bodova u odnosu na prethodnu godinu. S druge strane, smanjuje se broj onih koji se osjećaju slabo upoznati s konceptom, sa 24% na 17%.
Građani ističu svoju naklonost prema održivosti kroz različite aktivnosti, pri čemu 81% redovito odvaja i reciklira otpad. Osim toga, 79% ispitanika racionalno troši resurse u kućanstvu, pazeći na smanjenje otpada hrane, potrošnju vode te isključivanje uređaja i rasvjete kad nisu u upotrebi. Ponašanja poput nošenja vlastitih vrećica (78%) i korištenja štednih žarulja (77%) također su u porastu, osobito među obrazovanijim građanima s višim primanjima.
Podaci istraživanja također ukazuju na to da transparentnost poslovanja i fer odnos prema zaposlenicima, dobavljačima i kupcima za 71% ispitanika postaju važniji od ekonomske snage tvrtke. Čak 84% smatra da održivo poslovanje pozitivno utječe na opći dojam o kompaniji ili brendu.
Gea Kariž, direktorica Mastercarda u Hrvatskoj, naglašava važnost integracije održivosti u poslovnu strategiju, ističući da je to ključna odrednica koja oblikuje percepciju potrošača o vrijednosti tvrtki i njihovih proizvoda. Ona također ističe inicijative Mastercarda, poput platforme Priceless.com koja promiče pozitivan utjecaj na društvo i okoliš.
Kada su potrošači rangirali aspekte vezane uz održivost, odnos prema zaposlenicima zauzeo je prvo mjesto s važnošću za 87% ispitanika. Slijede zaštita ljudskih prava, uvažavanje raznolikosti, odnos prema kupcima, dobavljačima i konkurenciji, te zaštita okoliša. Briga o lokalnom razvoju smještena je na posljednje mjesto prioriteta.