KAKO JE SVE ZAPOČELO?
Iskon se u zadnje vrijeme svojim korisnicima predstavlja kao pružatelj telekomunikacijskih usluga nove generacije, temeljenih na širokopojasnom (broadband) internetu. U početku njihovog poslovanja bili su samo "jedan od" pružatelja telekomunikacijskih usluga, te su korisnici više pažnje pridavali T-Comovim usluga, kao i brandu kojeg je T-com za sobom nosio.
No, kako je vrijeme prolazilo Iskon se sve više isticao na našem tržištu. Potpisani su ugovori s IBM-om i ostalim povezanim pružateljima unutar telekomunikacije, te je Iskon krenuo u izgradnju svoje infrastrukture kako bi zaobišao T-HT i nastavio svojim putem.
Na korištenje smo također dobili i jednu zanimljivu napravicu koju smo odlučili uključiti u ovaj test. Radi se o Aztech HomePlug uređaju, koji vam može znatno olakšati povezivanje Iskon.TRIO, ali i drugih Triple Play usluga. No o tome možete više saznati na zadnjem poglavlju ovog testa, nastavljamo dalje s Iskonom.
PREDNOSTI NAD KONKURENCIJOM
- Web stranica je jednostavna i oku ugodna
- Implementirani Facebook, YouTube i internet preglednik unutar sučelja
- Znatno manji STB i ugodniji daljinski upravljač od konkurencije
- Kreiranje zasebnih profila za TV programe
NEDOSTACI NASPRAM KONKURENCIJE
- Nema HD usluge
- Korisnička podrška se naplaćuje
Na sljedećem poglavlju: Pakiranje, oprema, modem, STB
Uz Iskon.TRIO uslugu dolaze dva zasebna uređaja, od kojih je jedan modem, a drugi set-top-box (STB). Zanimljivo je to što se Iskon odlučio za sasvim drugačiju opremu od konkurenata. Primjerice, dok drugi operateri više naginju Thomsonovim modemskim rješenjima, Iskon se odlučio za pouzdani njemački Gigaset i njihove modeme SX 763. Kod STB prijamnika je slična situacija - umjesto povećih Siemensovih IPTV-7710, na kakve smo naviknuli, dobili smo maleni Motorola VIP1003 uređaj, koji nam se osobito svidio zbog svojih dimenzija. U nastavku vam donosimo pregled modema, STB-a i njihove dodatne opreme.
GIGASET SX763 WLAN DSL
Unutar narančaste kutije nalazi se spomenuti Gigaset SX763, zajedno sa svim potrebnim kablovima za osposobljavanje uređaja. Upute na našem jeziku također su prisutne.
SX763 nasljednik je svog prethodnika SE555, a u usporedbi s njime donosi znatno bolji dizajn i poneku funkciju više. Modem podržava Annex B standard, a od utora sadrži jedan USB, četiri LAN, jedan Line, jedan Phone i dva RJ11 utora. Kako se radi o službenom Iskon modemu morat ćete se držati njihovog firmvera koji nažalost trenutno unutar Iskon.TRIO usluge na nudi propusnost interneta na sva četiri LAN porta, odnosno dva su namijenjena za Iskon internet, a druga dva za Iskon.TV.
Gigaset SX763 raspolaže s četiri LAN porta, od koja su dva za internet
Spomenuti problem s LAN utorima može se lako riješit pomoću podržane Wireless tehnologije ili nekog 100 kn vrijednog Huba za dodatne konekcije. USB utor na SX763 služi za spajanje pisača ili neke eksterne memorije (USB Stick ili HD) pa se omogućava i fileserver funkcionalnost.
S lijeva na desnu: Power On/Off, USB 2.0, LAN, PTSN, DSL, PH1/2
Ako bi išli usporediti Thomsonovu novi TG782 s Gigasetovim SX763, onda moramo primjetiti da kod Gigaseta nismo imali nikakvih problema pri postavljanju Port Forwardinga. Što se tiče modema to je to, idemo dalje s malenim STB-om.
MOTOROLA VIP1003
Unutar kutije nalazimo zgodno upakiranu Motorola VIP1003 kutiju skupa s popratnim kablovima za spajanje na TV, modem i struju. Naviknuti na ogromne i dizajnom zastarjele STB uređaje, prvi susret s malenom Motorolom nam je bio i više nego pozitivan.
Set-top-box Motorola VIP1003
Kako se prvi puta susrećemo s Motorolinom serijom STB-a, neko prijašnje iskustvo s njima nemamo. Jedino što možemo potvrditi jest da uređaj mogućnostima ne zaostaje za većim uređajima. Jedini nedostatak bi bio izostavljeni RGB priključci i dodatni SCART ulaz za DVD player ili uređaj sličnih potreba.
Daljinski upravljač nam se također svidio, kvalitetna plastika obavijena je lagano gumiranim premazom koji pruža mekan osjećaj prilikom držanja i prebacivanja programa. U usporedbi s Amisovim upravljačem, Iskonov znatno ugodnije leži u ruci i daje vam onaj svakodnevni osjećaj da ste kupili nešto kvalitetno dok ga držite u ruci.
Nakon spajanja opreme dolazimo do našeg sljedećeg poglavlja, u kojem ćemo pogledati kako izgleda sučelja usluge Iskon.TRIO, kao i opisati naše prve dojmove s uslugom.
Na sljedećem poglavlju: Pregled usluge Iskon.TRIO
Prije nego nastavimo htjeli bismo napomenuti kako je vaš autor dio svoje karijere gradio u korisničkoj službi T-coma i Amisa, te sve što se u nastavku navodi potječe iz provjerenog iskustva s telekomunikacijskim uslugama.
AGENT KORISNIČKE SLUŽBE
Pri prijavi vašeg kvara prvi "zid" predstavlja agent korisničke slulžbe, zato ćemo u kratko spomenuti nekoliko prijedloga kako bi prijavu kvara mogli riješiti što brže. Prije svega imajte na umu da je agentu potrebno što više informacija oko vašeg kvara, kako bi ubrzali cijeli postupak rješavanja. Predlažemo da prije poziva sastavite popis sljedećih informacija:
Vaš fiksni broj telefona?
Vjerojatno prvo pitanje vašeg agenta, potrebno je radi identifikacije korisnika.
Opis kvara?
Probajte što detaljnije opisati vrstu kvara, što se točno dogodilo, kada je kvar nastao i čime je rezultirao.
Što ste poduzeli na svoju ruku da riješite kvar?
Pojasnite da li ste gasili opremu, resetali modem, prekopčavali kablove ili bilo što slične prirode.
ISKON KORISNIČKA SLUŽBA I RJEŠAVANJE KVAROVA
Gledajući od strane korisnika, vjerojatno najveći problem kod Iskonove korisničke službe je vjerojatno taj što se pozivi naplaćuju prema regularnom cjeniku poziva na fiksni broj, tj. nisu besplatni kao što je to slučaj kod svih ostalih operatera. Ipak, ako uzmemo u obzir da Iskon ulaže u kvalitetu svoje infrastrukture i ne eksperimentira s visokim brzinama, kao što je to slučaj kod Amisa, možemo pretpostaviti da je broj kvarova znatno manji nego kod ostale konkurencije. No opet, to je samo naša pretpostavka.
Testa radi smo s Iskonovom korisničkom službom proveli tri poziva s tri različita broja. Prilikom prva dva poziva odglumili smo regularni kvar s onemogućenom telefonijom, gdje su nas agenti ljubazno uputili u rješavanje kvara putem restartanja opreme. Prilikom trećeg poziva probali smo se ubaciti u ulogu živčanog korisnika, ali kako je i treći agent bio suzdržan i smiren, kvar je bio riješen u trenu.
KOLIKO DUGO MORAM ČEKAT DA MI SE AGENT JAVI?
Vrijeme čekanja ovisi o vremenu unutar kojeg zovete (jutro, podne ili večer). Neki prosjek čekanja bio bi od dvije do pet minuta, dok se ponekad unutar neke gužve vrijeme produži i do 20 minuta. Ako uzmemo u obzir ostale operatere poput Amisa ili Bneta, dolazimo do sličnih minuta. Jedino T-com može po tom pitanju konkurirati zbog većeg broja agenata.
Manji kvarovi se najčešće riješe odmah pri prvom pozivu s agentom, dok se oni veći, poput zamjene opreme ili izlaska tehničara na teren, riješe unutar 48 sati.
ISKONOVA INFRASTRUKTURA I NJENE BRZINE
Ako se pitate zašto Iskon ne nudi brzine veće od 10 Mbps, onda vam je odgovor jednostavan. Trenutna infrastruktura, neovisno bila od Iskona ili T-coma, kod većine korisnika nije pogodna za stabilan rad pri brzinama većim od 10MBps. Jedino mogu profitirati oni koji su bliže kolokaciji i koji mogu ostvariti stabilan protok, no svi ostali mogu imati probleme prilikom lošeg vremena, starije kućne instalacije i drugih banalnih problema. Iskon se zato potrudio ponuditi optimalnu brzinu uz maksimalnu kvalitetu veze.
Ako pak mislite da ste dovoljno blizu kolokacije i da možete ostvariti brzinu od 24 Mbps, a svjesni ste posljedica koje mogu nastati, onda posjetite T-com ili Amis i bacite pogled na njihove pakete. Naše mišljenje je da bi osobno radije imali brzinu od 10Mbps koja drzi 24/7 nego 24Mbps brzinu koja puca par puta dnevno ili čim zagrmi.
PUCANJE VEZE
Pucanje veze uzrokuje nekoliko čimbenika, od kojih je najčešći krivac loša i stara kućna instalacija. Ako vidite da vam brzina pada, da se javlja pucanje veze i da se prilikom lošeg vremena usluga muči s prijenosom podataka - prvo što trebate napraviti jest zamijeniti vašu telefonsku utičnicu i kabel koji ide od zidne telefonske utičnice do samog modema.
Većina korisnika upravo taj dio drži već 10 godina netaknutog, a zamjena spomenutih stvari riješi 90% problema s pucanjem veze. Trošak zamjene vam je 40kn za kabel i utičnicu te 15 minuta posla. Znatno jednostavnije nego gnjaviti korisničku podršku i čekati dva dana na rješavanje problema, zar ne?
Dalje nastavljamo s već spomentim Aztech HomePlug priključkom za povezivanje vaše Iskon.TRIO usluge. Više o njemu na sljedećem poglavlju.
Na sljedećem poglavlju: Što je HomePlug, zašto ga koristiti
Ako živite u kući ili većem stanu, sigurno ste se susreli s problemima koje takve prostorije za sobom nose. U stanovima se najčešće telefonska utičnica postavlja u hodniku, gdje se već prvi problem javlja ako je dnevna soba, u koju želite smjestiti STB prijamnik, udaljena 10 metara zračne udaljenost. U prijevodu, trebate 20 metara kabela kojeg ćete provuć ispod vrata, tepiha, iza ormara itd. kako bi to izgledalo koliko-toliko uredno.
Nakon što sve to provućete, pospajate i dovršite posao, shvatite da usluga ne može raditi na udaljenosti od 20 metara. Ako to i može, vjerojatno će raditi prvih par mjeseci ili pola godine - nakon toga će vas bilo tko od tehničara savjetovati da skratite taj kabel kako bi dobili optimalnu kvalitetu.
KAKO IZOSTAVITI 20 METARA KABELA?
SPECIFIKACIJE
- Powerline HomePlug uređaj
- Omogućuje prijenos mrežnog signala putem električne mreže u kućanstvu
- Brzina do 200Mbps
- Domet do 200m
- Potrebna minimalno 2 komada
PREDNOSTI
- Malene dimenzije
- Brojne mogućnosti povezivanja
NEDOSTACI
- Ništa posebno
AZTECH HOMPLUG
Ono što HomePlug točnije radi jest provodi LAN signal putem strujnih kablova. Dakle, više nije potrebno seliti modem s nepristupačnog mjesta na ono pristupačnije ili kupovati i mijenjati kablove od 10+ metara. Sve što trebate jest dva ili više HomePluga te dovoljno strujnih utičnica za njih.
Aztech HomePlug dolazi s LAN kabelom, uputstvima i CD-om s informacijama
Iako zvuči kao TV reklama, ona to nije, još smo prije dvije godine bili oduševljeni s ovim malim napravicama, no tek sada su ugledali komercijalno svijetlo dana na našim područjima. Svojim malim dimenzijama i ugodnim dizajnom lako se uklapa u većinu dnevnih boravaka, a znatno ga je ljepše vidjeti od žutog LAN kabela. Što je najbolje, dosta ljudi ni ne zna što točno predstavlja tako da za sobom nosi i određeni wow efekt, kao i tehnološku osvještenost vlasnika.
Maleni uređaj svojim dimenzijama ne zauzima previše prostora
Uređaj se postavlja na sljedeći način: nakon što vaš modem spojite na telefonsku utičnicu, u njega trebate uštekati LAN kabel koji zatim ubacite u HomePlug. Nakon što ste osigurali da je sve dobro pospajano uštekate HomePlug u najbližu strujnu utičnicu (možete i na istu gdje vam je modem spojen). Sada odete u drugu sobu, u kojoj vam je STB prijamnik, i u najbližu strujnu utičnicu uštekate drugi HomePlug kako bi se pomoću strujnih kablova signal prenio na njega. Zatim spojite STB prijemnik pomoću LAN kabela na spomenuti drugi HomePlug i cijela stvar radi - bez ikakvih dodatnih kablova.
Slikovni prikaz HomePlugovih mogućnosti
Još jedna od pogodnosti je i ta što se uređaj može koristiti unutar kuće s više katova, samo je važno da su katovi na istom strujnom sklopu. Najveća prednost koju ima je ta što se zbog svojih dimenzija i neovisnosti o žici može premjestiti iz prostora u prostor, a osim toga nije više potrebno uzimati dugačke LAN kablove i/ili bušiti zidove.
ISKON.TRIO I HOMEPLUG
Za potrebe testiranja Iskon.TRIO usluge koristili smo dva Aztech HomePlug uređaja, koji su nam uštedjeli 10 metara kabela, a servirali jednostavnije povezivanje Gigasetovog modema s Motorolinim prijamnikom. Azteh HomePlug nije potrebno prethodno iskonfigurirati, nego uređaj radi po principu Plug & Play. Unutar našeg ureda probali smo uređaj na 4 različite utičnice, gdje nije bilo nikakvih problema pri radu.
Jedina "mana" je ta što uređaj nije moguće koristiti na različitim katovima neke zgrade ili nebodera, jer su katovi spojeni na različite strujne sklopove što rezultira gubljenjem signala. U prijevodu, vaš susjed može imat Iskon.TV u svoje tri sobe, ali vi koji se nalazite određeni stambeni kat iznad ne možete.
DODATNE MOGUĆNOSTI HOMEPLUGA
Iako će većina pomisliti da je glavna namjena HomePluga spajanje Triple Play usluga (Iskon.TV, MaxTV, AmisTV itd), ono što HomePlug zapravo radi jest prenosi LAN signal putem struje. Samim time možete bilo koji uređaj kojem je potrebna konekcija spojiti na njega. Primjera radi, ako vam se modem nalazu u hodniku, a omiljena gaming konzola u vašoj sobi - princip spajanja je isti kao i kod STB-a.
CIJENA I DOBAVLJIVOST
Aztech HomePlug dobavljiv je za 349,00 kn u svim ovlaštenim prodavaonicama AgramServisa ili na njihovoj web stranici www.agramservis.hr
POKRETANJE USLUGE
Pri prvom spajanju Iskon.TRIO usluge nismo naišli na nikakve značajne probleme. U uputama se jasno opisuje način spajanja pomoću slika i tekstova. Nakon nekoliko minuta, koliko je potrebno modemu da se podigne, evidentira se Motorolin STB i usluga kreće s radom. Prvo podizanje sustava traje od pet do deset minuta.
Podizanje Iskon.TV sučelja
Kada napokon upogonite cijelu uslugu na red dolazi izležavanje na trosjedu i uživanje u Iskon.TV-u. Oduševilo nas je to što uz Iskon.TV niste ograničeni samo na gledanje televizije, nego osim toga na raspolaganje imate mogućnost pregledavanja odlaznih i dolaznih poziva, Facebooka, Youtubea, Interneta i slušanje online radio postaja - što u kompletu rijetko koja Triple Play usluga nudi.
Pregled Iskon.TV sučelja
Na sljedećem poglavlju: Korisnička podrška, kako riješiti probleme
-
Naziv:Ostali Test usluge: Iskon.TRIO (+Homeplug)