FULL FRAME U KOMPAKTU - DO NEDAVNO NEZAMISLIVO
Oko predstavljanja DSC-RX1 se digla velika prašina jer je Sony uspio napraviti ono što se do nedavno činilo nezamislivim - staviti senzor Full Frame formata u tijelo veličine kompaktnih fotoaparata. Full Frame je senzor dijagonale 35mm, iste veličine kao i najpopularniji format filma, i iste veličine kao i senzori u profesionalnim fotoaparatima poput npr. Canona 1D X ili Nikona D4. Zapravo, konkretni senzor ugrađen u DSC-RX1 je upravo onaj koji se koristi u Sonyjevoj perjanici SLT-A99 i u Nikonu D600. No, nije sve savršeno, prva mana koju će svi primijetiti kod DSC-RX1 je korištenje fiksnog objektiva. Dakle, imate objektiv koji stoji na 35mm i nemate mogućnost dobivanja šireg kuta ili zumiranja. Razlog je to što korištenje ovako velikog senzora znači da je relativna udaljenost između senzora i objektiva vrlo mala, tako da se zrake svjetlosti ne stignu "ispraviti" i padati na senzor pod kutem od 90 stupnjeva, nego na njegovim rubovima padaju pod nekim manjim kutem i time daju neispravnu sliku. Da je korišten širi objektiv ova nepravilnost bi bila još veća, a budući da je objektiv fiksne duljine u Sonyju su mogli ispred senzora ugraditi mikroleće prilagođene upravo korištenom objektivu koje ispravljaju njegove nedostatke. Sam objektiv ima najveći otvor blende od f/2 a proizvodi ga Carl Zeiss, što će sigurno privući dobar dio kupaca.
Druga mana je nedostatak ugrađenog tražila, i to je ono gdje Sony tradicionalno "zezne" neki bitan dio fotoaparata. Postoje tehnički razlozi zašto je objektiv trebao biti 35mm i fiksni, ali za neugrađivanje tražila nema opravdanja. Da, možete dodatno kupiti optičko ili elektronsko tražilo, ali time ne samo da trošite dodatan novac na već skup fotoaparat i gubite šinu za blic, nego i dobijate veliku neuglednu grbu na inače vrlo malenom i sexy fotiću. Treća mana je cijena. U Americi $2800, što znači isti broj eura u Europi, što bi lako moglo značiti preko 20 tisuća kuna u Hrvatskoj. Za ogromnu većinu korisnika previše, ali samo po sebi možda i nije puno ako se stavi u pravi kontekst. Full Frame senzor u malenom kućištu ne možete dobiti nigdje drugo, najbliže dolazi Leica ali tu će vas samo 35mm f/2 objektiv koštati koliko i cijeli Sony DSC-RX1 sa ugrađenim objektivom. Ne želimo uspoređivati ovaj Sony sa Leicom, samo kvaliteta izrade i mogućnost izmjene objektiva nam to ne dopuštaju, a upravo ovo potonje je ono čemu se svi najviše nadamo. Hoćemo li uskoro vidjeti i NEX mirrorless sa senzorom Full Frame formata? Sve na to upućuje, tehnički izazovi su za tako nešto prilično veliki, ali kao što vidimo - ništa nije nemoguće.