Halo, mama, jeste ti i tata dobro?
Počnimo s fiksnom telefonijom, uslugom koja zbog sve većeg broja mobilnih i smartphone uređaja već niz godina bilježi. Konzumacija fiksnog telefona porasla je značajnih 25% u odnosu na razdoblje prije krize, no ne po broju korisnika veće po broju poziva koje smo ostvarivali fiksnim telefonom.
"Ono što je važno napomenuti u ovoj statistici je da su Iskonovi korisnici većinom iz urbanih područja i nešto mlađe životne dobi. Zbog toga imamo gotovo neznatnu zastupljenost korisnika koji u svojem paketu imaju samo fiksni telefon, bez drugih telekomunikacijskih usluga."
pojašnjava Gordan Glušac, direktor marketinga Iskona, koji vjeruje da je porast minuta u fiksnoj mreži među Iskonovcima velikim dijelom uzrokovan - radom od kuće. Korisnicima je bilo lakše, pored laptopa ili PC-a, za duže poslovne razgovore i telefonske konferencije koristiti fiksni telefon koji ima flat pozive, uključujući i one međunarodne.
Porast minuta gledanja na TV-u
Dok je konzumacija svih TV kanala na IPTV-u rasla 10% u ožujku i travnju, 10 najgledanijih kanala zabilježilo je porast u broju konzumiranih minuta gledanja za čak 69% u odnosu na razdoblje prije krize. Među 10 najgledanijih na Iskon.TV-u bili su nacionalni i filmski kanali, dok su neke druge vrste sadržaja (poput sportskih, očito zbog krizom uzrokovanih nedostatka prijenosa) pale po gledanosti.
Najveći porast u konzumaciji, preko 150%, tijekom ožujka i travnja doživio je HRT3, koji je prenosio nastavu na daljinu za učenike 1.- 4. razreda. Uz bok mu je kanal RTL2, čiji je program kombinacija Škole za život u prijepodnevnim te raznih domaćih i stranih serija u popodnevnim te večernjim terminima. Osim kanala koji su prenosili sadržaje za učenike, značajno je (za 70-ak posto) narastao broj konzumiranih minuta sadržaja na kanalima koji sadrže informativni program: HRT1, HRT4, Nova TV i N1 televizija, dok su i drugi nacionalni kanali zabilježili veliki porast. Između 40% i 60% narasli su RTL, HRT2, Doma TV.
Među filmskim kanalima, iskočili su CineStar kanali. „Najviše je porasla gledanost CineStar TV 1 kanala, za značajnih 69%, a kod nas su porasli su i CineStar TV Premiere kanali, jer ih kao operator imamo u Osnovnom paketu, dakle mogu ih gledati svi Iskon.TV korisnici.“, pojašnjava Iskonov predsjednik Uprave Krešo Madunović.
„Ono što se za vrijeme krize nije dogodilo, je da nismo dobili nove poklonike televizije kao kanala informiranja i zabave. Tko je i dosad gledao televiziju, značajno je povećao njezinu konzumaciju za trajanja #ostanidoma perioda. S druge strane, Hrvati koji su za informiranje i zabavu i prije koristili neke druge kanale, nisu ni sada osjetili potrebu upaliti svoj TV, ostali su vjerni svojim drugim navikama“, napominje Madunović.
Najgledaniji reality TV, filmovi katastrofe i humoristične serije
A kakvi su nas sadržaji najviše privlačili za vrijeme korona krize? Nedvojbeno, najviše su se gledali filmovi i serije s naglaskom na akciju i fantastiku, razni televizijski reality show-ovi te tzv. feel good serije. I konzumacija digitalnih servisa, poput HBO GO i Netflixa, porasla je za 20% po broju minuta tijekom #ostanidoma perioda. Iz Iskonove digitalne videoteke najposuđivaniji film bio je oskarovac Parazit, dok su se na HBO OD servisu najviše gledali utješni filmovi poput Zootropole, Kralja lavova, Priče o igračkama i sl. Od HBO serija, najviše smo binge-ali Westworld, Babilon Berlin, Autsajdera i Modernu obitelj.
.
Sve što trebaš je na (fiksnom) internetu
Fiksni internet priključak nedvojbeno je bio jedan od najvažnijih saveznika svakog domaćinstva u vrhuncu pandemije. Roditeljima je bio potreban za rad od kuće, studentima i učenicima za praćenje nastave i komunikaciju s profesorima, na njega su se prebacile konferencije i druge stručne edukacije. Tu smo pronašli i svježe namirnice s kućnom dostavom i druge potrebne artikle za dom, sve vijesti koje su nam trebale, kao i aplikacije za video konferencije pomoću kojih smo komunicirali ne samo poslovno, već i s prijateljima te obitelji.
Sukladno svemu nabrojenom, Internet promet narastao je u prosjeku 27% u ožujku i travnju, s najvećom izraženom vrijednosti od 42% iznad prosjeka u tjednu nakon potresa u Zagrebu. Porast konzumacije internet bilježi već od početka ožujka, kada pojačano posežemo za informacijama na domaćim i stranim online medijima. Već tada promet raste 17% u odnosu na uobičajeni.
„Po ovim smo brojkama rasli kao i druge europske zemlje, nema značajnijih razlika u usporedi s, primjerice, Parizom ili Londonom. Ovdje iskače jedino Italija, u kojoj je promet narastao za rekordno -- prosječnih 40%, a razlog tome je izuzetno nepovoljna epidemiološka situacija i dulje ograničenje kretanja“, uspoređuje Krešo Madunović.
Na pitanje što je to na internetu najviše raslo, odgovor je: sve. Već su spomenuti digitalni streaming servisi i video konferencije, a tu su još online gaming, školovanje i edukacije, kupovina preko interneta, rad od kuće koji je sada iskusilo mnogo više radnika nego što je to bilo prije krize. Za razliku od rezidencijalnog segmenta, među poslovnim korisnicima zabilježen je suprotan trend. Iako je u prvim tjednima ožujka promet tamo također rastao, vjerojatno uslijed pripreme za rad u pandemijskim uvjetima, od sredine ožujka tu je zabilježen pad u prometu, koji doseže 10% ispod uobičajenog na vrhuncu krize u travnju.
S popuštanjem mjera, otvaranjem škola i ponovnom uspostavom djelatnosti, sve se vrijednosti vraćaju u normalu, pa je tako ukupna konzumacija Internet prometa u prošlom tjednu iznosila nekih 10% više nego u razdoblju prije krize.
„Idemo u stabilizaciju, kako u domovima, tako i u uredskim prostorima. Sukladno našim izlascima iz kuće, opterećenje se vraća na mobilne mreže. Ipak, za trajanja vrhunca pandemije stekli smo neke nove navike, otkrili nove čari i primjene interneta. Zato smatram da će se promet u fiksnoj internet mreži i u budućnosti zadržati nešto iznad razine prije krize; to će uskoro biti naša nova internetska normala, rezultat digitalizacije društva o kojem se toliko pisalo i pričalo u posljednje vrijeme“, zaključio je analizu Madunović iz Iskona.
.
Više o temi korona.