ZAŠTO NAS PRATE?
Iako bi teoretičari zavjere mogli svašta reći na tu temu, mi ne vidimo niti jedan drugi smisao u praćenju korisnika osim povećanja zarade od strane pružatelja. Uistinu, postoji dojam da je Internet besplatan ili da su aplikacije besplatne, no realno, nikada ništa nije besplatno već je samo pitanje plaćate li proizvod ili uslugu posredno ili neposredno.
Kada prvi puta uključite Android mobitel, iPhone ili neki drugi "pametan" uređaj, sučelje vas pita želite li da "vlasnik prava" prati vaše aktivnosti. Ako ne prihvatite uvjete, uslugu često ne možete koristiti.
PROPUSTI VELIKIH TVRTKI
U cilju da pružatelji usluga saznaju vaše navike kako bi što bolje plasirali reklamu koja se odnosi upravo na ono što vama treba ili kako bi vam direktno prodali nešto, važna je sigurnost i zaštita od mogućnosti da treća strana dođe u posjed tih podataka kako bi ih na bilo koji način iskoristila.
Upravo zbog toga su u posljednjih nekoliko dana u fokus došli Apple i Sony. Tvrtka iz Cupertina (Kalifornija) koja je 20-tak i više godina mukotrpno stvarala imidž tehnološkog predvodnika sa Steve Jobsom na čelu, ovih dana je napadnuta zbog otkrića da su u iPhone ugradili tajni softver koji prati navike i ponašanje korisnika. Ne samo da se prati vaša geolokacija, već se bilježe i sve transakcije koje ste obavili preko tog uređaja kao i sve druge vaše aktivnosti. Podaci se šalju Appleu kada iPhone povežete na računalo, što je u svojim uvjetima korištenja Apple već najavio.
Apple iPhone i PlayStation Network - pod upitnikom korisničke sigurnosti
S druge strane, japanski div koji je kroz dugi niz godina stvorio imidž kvalitetnog tehnološkog branda, ovih dana ima velikih problema sa sigurnosnim provalama u svoj PlayStation Network koji je već neko vrijeme dostupan i na našem tržištu. Da bi besplatno isprobali nove igre, mrežno igrali sa svojim prijateljima ili pak kupovali igre i slične dodatke, zahtjeva se registracija koje može uključivati i podatke o vašoj kreditnoj kartici. Te podatke od gotovo 77 milijuna korisnika diljem svijeta su sada ukrali hakeri.
NJIMA VJERUJEMO
Zaključak je da se radi o brzorastućoj tehnologiji čije nedostatke tek otkrivamo. Poželjno je kada tvrtke same priznaju pogrešku i odluče sanirati nedostatke kako bi uvjerili svoje korisnike da su pouzdani i da ne rade ništa što nije u interesu samih korisnika. Događa se i da vas proizvođač uvjerava - kako trebate i u kojoj ruci držati mobitel da bi signal bio potpun. Taj problem s popularnim iPhoneom 4 nije toliko izražen kod nas, vjerojatno zbog snažne pokrivenosti signala mreže operatera. Posljedično tome, možda jednog dana otkrijemo da snažna pokrivenost signalom uzrokuje nuspojave ili probleme na ljudskom zdravlju.
Kako god, poželjni su proizvođači koji osim ulaganja u istraživanje navika korisnika, ulažu i u istraživanje sigurnosti korisnika, bilo da se ona odnosi na zdravlje ili pak pravnu i ekonomsku sigurnost potrošača. Ako se pitate koji su to proizvođači, odgovor je političke naravi - svi oni koji poštuju propise određene društvene zajednice, koja posredstvom pravnog mehanizma nameće tim istim proizvođačima da se tako ponašaju.
Kako se onda zaštititi? Možda na način da nemate uvijek najnoviju tehnologiju.