2020. godina ističe se porastom iznosa kojeg su kupci u prosjeku potrošili na internetu te iznosi oko 260 EUR, dok je taj iznos u 2018. i 2019. godini iznosio 200 odnosno 215 EUR. Uz to sve veći je broj kupaca koji prethodno nisu kupovali putem interneta.
E-commerce je započeo kao način prodaje knjiga i CD-ova putem interneta, ali se od tada proširio na gotovo sve vrste proizvoda i usluga. Danas se e-commerce tržište procjenjuje na više od 4 trilijuna dolara, a predviđa se da će do 2025. godine doseći 6,4 trilijuna dolara. Jedan od najvećih razloga za rast e-commerce tržišta je udobnost koju pruža korisnicima. Umjesto da moraju otići u fizičku trgovinu, potrošači mogu kupovati iz udobnosti vlastitog doma ili čak putem mobilnog uređaja. Ovo je osobito značajno tijekom pandemije COVID-19, kada su mnogi ljudi željeli izbjegavati gužve u trgovinama.
E-commerce tržište danas je ključni dio poslovanja, a njegova važnost sve je veća. Ovdje su neki razlozi zašto je e-commerce postao toliko važan:
- - Povećava dostupnost proizvoda i usluga: E-commerce omogućava tvrtkama da dođu do većeg broja potrošača diljem svijeta, što znači da su proizvodi i usluge dostupniji nego ikad prije.
- - Smanjuje troškove poslovanja: E-commerce tvrtke mogu smanjiti troškove poslovanja jer ne moraju plaćati visoke najmove za fizičke trgovine ili troškove za održavanje zaliha. Ipak, poslovanje putem interneta nije jeftinije i bez dugoročnog planiranja može postati vrlo skupo.
- - Omogućava personalizaciju: E-commerce tvrtke mogu pratiti potrebe svojih korisnika i prilagoditi svoju ponudu na temelju njihovih potreba. Možete ciljati na točno određene kupce u nekoj od niša.
- - Pruža bolju analizu podataka: E-commerce tvrtke imaju mogućnost praćenja i analize podataka o ponašanju korisnika, što im pomaže u donošenju informiranih poslovnih odluka.
- - Omogućava brže i jednostavnije plaćanje: E-commerce omogućava brzo i jednostavno plaćanje putem kreditnih kartica ili drugih digitalnih načina plaćanja, što olakšava kupovinu i povećava vjerojatnost da će kupac dovršiti svoju kupnju.
- - Otvara nove prilike za male tvrtke: E-commerce omogućava malim tvrtkama da dosegnu globalno tržište, bez potrebe za fizičkim poslovanjem u različitim zemljama. Ovo otvara nove mogućnosti za mala i srednja poduzeća koja se žele proširiti i dostići veći broj kupaca.
Prvi i drugi val COVID pandemije doveli su do značajna povećanja u travnju 2020. godine u odnosu na ožujak za cca 49% te u studenom u odnosu na listopad od cca 42%.
E-commerce udobnost, globalni doseg, personalizacija i analiza podataka čine ga izvrsnom prilikom za tvrtke koje žele doseći više potrošača i povećati prodaju svojih proizvoda i usluga. S obzirom na daljnji rast tehnologije i sve veći broj korisnika interneta, očekuje se da će e-commerce tržište nastaviti rasti i razvijati se u budućnosti. Klasične trgovine neće izumrijeti kao što nije nestao radio dolaskom televizije, niti je televizija nestala dolaskom interneta i YouTubea.
Bitno je razlikovati da li vaš posao tek kreće putem interneta ili postojeći ("off-line") biznis model prebacujete u on-line. Ako postojeći biznis prebacujete on-line, biti će teže uskladiti poslovne modele i prakse jer se on-line okruženje razlikuje od klasične fizičke trgovine. Pri tome je dobro potražiti savjet stručnjaka koji ima iskustva s prebacivanjem "starog" klasičnog biznisa u on-line okruženje.
Pokretanje on-line biznisa
Poboljšanje korisničkog iskustva i brže i efikasnije isporučivanje robe ključni su za rast on-line prodaje, razvoj i širenje e-commercea. S obzirom na to da online prodaja fizičke robe u Hrvatskoj još uvijek nije dostigla razinu razvijenih tržišta poput SAD-a i Velike Britanije, postoji još mnogo prostora za rast i inovacije. Potencijal za rast postoji u svim kategorijama proizvoda, uključujući odjeću, obuću, namještaj, elektroniku i druge proizvode. Ako prvi puta krećete u on-line biznis, pored kreiranja webstranice ili mjesta (na društvenim mrežama) za kupnju, morat ćete pripaziti na slijedeće:
1. SEO optimizacija web stranice: Vaša web stranica je središte vašeg online poslovanja, pa je važno da je dobro optimizirana kako bi bila lako dostupna, brza i intuitivna za korisnike. To možete postići korištenjem SEO strategija, redizajniranjem web stranice, optimiziranjem za mobilne uređaje itd.
2. Društveni mediji: Društvene mreže su odličan način za privlačenje novih klijenata, povećanje svijesti o marki i promociju proizvoda ili usluga. Aktivno sudjelovanje na društvenim mrežama može pomoći u povećanju vaše online prisutnosti.
3. E-mail marketing ili Newsletter je još jedan odličan način za promoviranje vašeg online poslovanja. Slanje personaliziranih e-mailova s ponudama i promocijama može pomoći u povećanju broja prodaja. Kod slanja Newslettera postoje neka pravila. Kako i kada slati ponude. Potražite ih i držite se tih pravila.
4. Analitika: Praćenje podataka i analitika su važni za razumijevanje vaših klijenata i poslovanja u cjelini. Praćenje broja posjetitelja, konverzija, izlaznih stranica itd. može pomoći u donošenju boljih poslovnih odluka.
5. Korištenje tehnologije: Korištenje moderne tehnologije kao što su chatbotovi, AI i virtualni asistenti može poboljšati korisničko iskustvo i olakšati proces kupnje.
6. Partnerstva: Partnerstva s drugim online poslovnim entitetima mogu vam pomoći u povećanju prometa i dosegu. Razmislite o suradnji s drugim online poslovanjima koja imaju sličnu ciljnu skupinu.
7. Kontinuirano poboljšanje: Online poslovanje je dinamično i uvijek se mijenja, stoga je važno da nastojite kontinuirano poboljšavati svoje poslovanje kako biste bili konkurentni na tržištu. Slušajte povratne informacije svojih klijenata i uvodite promjene u skladu s njihovim potrebama.