ŠTO JE DIGIGRAPHIE?
Treba odmah reći da priča o kojoj pišemo možda i nije najbolje primjenjiva na naše područje. Objektivno maleno tržište nerijetko poseže za ilegalnim kopijama svega i svačega pa će jedna umjetnička fotografija ispisana na strogo certificiran način teško pronaći svoju vrijednost kod nekog lokalnog mecene, makar bila izdana u samo 25 primjeraka prve edicije s Digigraphie certifikatom. Ipak, strastvenim ljubiteljima umjetnosti neće biti problem izdvojiti pristojnu (da ne kažemo pozamašnu) svotu za vrhunski ispis autorskog djela nekog umjetnika čiji rad cijene i pritom imati garanciju da ne kupuju običan plakat ili reprodukciju čija će boja ubrzo izblijediti.
Digigraphie je novo sredstvo izražavanja za umjetnike, a osmišljen je i certificiran 13.11.2003. godine. Iako je to program SEIKO EPSON korporacije, izvorno je europski projekt. Sama korporacija postoji od 1942. i osim gotovih proizvoda proizvodi i komponente za kamere, satove, robote za prozvodne pogone itd. Dobitnik je i mnogih nagrada za svoje proizvode, između ostalih i TIPA nagrada za 2010. i 2011. godinu.
STROGA PRAVILA GARANTIRAJU KVALITETU
Program Digigraphie koji objedinjuje mogućnosti ispisa limitiranih serija vrhunske kvalitete namijenjen je fotografima, likovnim umjetnicima, print studijima, institucijama poput državnih arhiva, galerija i muzeja te svima koji profesionalno nude ispis originalnih umjetničkih djela velikog formata. Certificirani Digigraphie umjetnik vlastitim "suhim" (emboss) pečatom ovjerava svaku ispisanu grafiku i na taj način jamči njenu vrhunsku kvalitetu. Ciljane skupine likovnih umjetnosti su već spomenute limitirane edicije umjetničkih djela (Fine Art), otvorene edicije visoke kvalitete i umjetnost za mase. Bitno je napomenuti da prva skupina uvjetuje druge dvije.
Postati ovlaštenim Digigraphie korisnikom mogu oni koji, osim što posjeduju i koriste Epsonov pisač velikog formata, završe edukaciju te potpišu "povelju" kvalitete koja ih obvezuje na poštovanje svih standarda i uvjeta obuhvaćenih tim programom. Tehnički uvjeti su posjedovanje Epson Stylus PRO printera i korištenje ULTRACHROME tinte (K3 ili HDR) na certificiranim medijima za ispis pa tako Epson nudi i velik izbor certificiranih vrsta papira različitih tekstura. Postoje i moralni uvjeti koji primjerice obvezuju ovlašteni laboratorij da neće na svoju ruku ispisivati umjetničko djelo. Svaki pojedini ispis je autentičan i numeriran unutar edicije. Svi printevi moraju biti identičnog formata.
Kako bi Epson bio siguran da ovlašteni korisnici poštuju stroga pravila, podaci o ispisu šalju se na njegov server koji prati sve što se radi. Također, svaki certificirani laboratorij mora prolaziti kroz mjesečnu kontrolu kako materijali ne bi odstupali od propisanog standarda. Nadalje, svaki Digigraphie korisnik (umjetnik, muzej, galerija, laboratorij...) dobiva jedinstveni pečat kojim ovjerava svako umjetničko djelo ispisano u okviru programa, a zatim umjetnik na sam print stavlja svoj potpis neagresivnom tintom koja ne oštećuje print, kao što bi stajao i na originalu. Dostupne su tri opcije pečata, ovisno o tome kojem je profilu korisnika namijenjen: Gallery, Lab i Artist.
Epson Stylus PRO pisač koji koristi ULTRACHROME tinte (K3 ili HDR)
BITNO JE IME, NE FOTOGRAFIJA
No, pogledajmo kako uopće stoje stvari na tržištu fotografija kao umjetničkih djela? U svijetu prilično dobro, a u Hrvatskoj poprilično loše. Najpoznatija zagrebačka fotogalerija (Badrov) već odavno je zbog premale potražnje zatvorila svoja vrata, iako su se u njoj prodavale fotografije poznatih hrvatskih fotografskih imena (Hoyka, Lupino, Pervan...) koje su rijetko koštale preko tisuću eura.
S druge strane, na svjetskom tržištu fotografije postižu nove rekorde pa je tako nedavno fotografija "Rhein II" Andreasa Gurskog prodana za 4,3 milijuna dolara. I dok se u svjetskom vrhu priča o milijunima, u Hrvatskoj vrhunski fotograf sa FIAP licencom za jednu svoju fotografiju može naplatiti ugrubo tri puta više nego što ga košta printanje fotografije sa uokviravanjem. Čak i ako koristi Epsonov Digigraphie proces, to je još uvijek vrlo daleko od cijena koje se postižu na svjetskom tržištu.