Priča počinje prije deset godina, što je u svijetu gadgeta davna povijest. Olympus je odlučio stvoriti novi format senzora za profesionalne DSLR fotoaparate. Za razliku od konkurencije odlučili su se na nešto manje senzore, čija je površina iznosila tek četvrtinu površine 35mm filma, odnosno današnjih Full Frame senzora.
Za novi format senzora stvoren je novi sustav objektiva, a to je značilo konstrukciju niza novih objektiva "od nule". Objektivi su podijeljeni u tri kategorije - Standardni, Pro, i Top Pro, a nas zanimaju ovi potonji. Manji format senzora značio je da objektivi moraju "crtati" manju sliku, što je omogućilo veće otvore blende i bolju oštrinu za istu veličinu objektiva.
Posljednjih deset godina pokazalo je kako je 4/3 format senzora za DSLR fotoaparate ipak bio promašaj. Korisnici su tražili što bolje performanse u uvjetima s malo svjetla uz što veću rezoluciju, a kako manji senzori imaju manje piksele za istu rezoluciju, u njih upada manje svjetla što ne ide uz dobre performanse pri visokom ISO-u. Posljednji Olympusov profesionalni DSLR E-5 bio je vrhunski izrađen fotoaparat sa odličnim mogućnostima, ali i neupotrebljiv iznad ISO 400.
Olympus je prešao na Micro 4/3 format mirrorlessa koji su zbog izostavljanja ogledala i optičkog tražila znatno manji od DSLR-ova i tu se 4/3 veličina senzora odlično uklopila, a zajedno sa Panasonicom razvijena je najveća ponuda objektiva na mirrorless tržištu. Olympusovi 4/3 objektivi mogli su se koristiti preko adaptera, ali uz značajno usporen autofokus.
A onda je došao Olympus OM-D EM-1. Kvaliteta izrade i količina kontrola na tom fotoaparatu su na profesionalnoj razini, dok je veličinom ipak značajno manji od DSLR-ova. Istovremeno se radi o prvom Olympusu sa autofokusom preko detekcije faze ugrađenim na senzoru, a to je omogućilo brzi autofokus sa starim i vrhunskim 4/3 objektivima.
Da bi koristili 4/3 objektive na Olympusu OM-D E-M1 potreban vam je i adapter, a mi preporučamo Olympus MMF-3 koji ima ugrađenu zaštitu od vlage. Naravno, imaju je i objektivi koje ćete montirati na adapter s jedne strane, kao i OM-D E-M1 koji će ići s druge strane.
ZUIKO DIGITAL ED 14‑35mm 1:2.0 SWD prvi je objektiv koji djeluje jako zanimljivo. 14-35mm fokalne duljine na 4/3 senzorima znači ekvivalent 28-70mm na Full Frame fotoaparatima, a to je idealna fokalna duljina za većinu primjena. 28mm je prilično široki kut idealan za pejzaže ili snimanje većih grupa ljudi, dok je 70mm lagani telefoto koji se može koristiti npr. za portrete. Glavni feature je naravno ogromni otvor blende od f/2.0, koji ne možete naći na zum objektivima za Full Frame fotoaparate. Donedavno ga niste mogli naći na bilo kojem zum objektivu za DSLR-ove, ali onda je Sigma sve iznenadila sa 18-35mm f/3.5 objektivom za DSLR fotoaparate sa APS-C formatom senzora koji je nešto veći od 4/3, ali još uvijek značajno manji od Full Framea. Cijena Olmypusa 14-35mm F/2.0 kreće se oko 20.000kn što je puno čak i za profesionalne objektive, ali ne možemo reći da je i pretjerano.
Zato otvor blende od F/2.0 ne postoji na telefoto zumovima za DSLR-ove, a Olympus ga ima na fantastičnom ZUIKO DIGITAL ED 35‑100mm 1:2.0 objektivu. Radi se o ekvivalentu 70-200mm objektiva za Full Frame, a oni ne dolaze s otvorom blende većim od F/2.8. Ne treba zaboraviti ni da Olympus OM-D E-M1 ima odličnu stabilizaciju slike u 5 osi, što će posebno doći do izražaja s telefoto objektivom poput 35-100mm. Cijena je podjednaka kao i za manjeg brata - oko 20.000kn.
Možda i najfascinantniji od Olympusovih 4/3 Top Pro objektiva je ZUIKO DIGITAL ED 90‑250mm 1:2.8. Radi se o objektivu koji je sve samo ne malen, ali ima ekvivalentnu fokalnu duljinu od 180-500mm na Full Frame formatu. Za Full Frame zapravo i postoji objektiv sa sličnim karakteristikama - Sigma 200-500mm F/2.8. Taj objektiv teži gotovo 16kg (da, 16 a ne 1,6) i košta oko 150.000kn. U usporedbi s tim Olympus 90-250mm sa nešto više od tri kilograma težine i cijenom od oko 40.000kn djeluje kao best buy opcija.
>> TEMA: Popis najboljih DSLR objektiva za početnike
Više o temi Olympus.