- Male dimenzije
- Kvaliteta izrade
- Kvaliteta fotografija
- Brz i responzivan rad
- HDR snimanje
- Nedostatak ugrađene bljeskalice
- Nedostatak naprednih kontrola
- Nedostatak stabilizacije slike na senzoru
- Bracketing samo 0.3 i 0.7 EV
UVOD, USPOREDBA
Sony NEX fotoaparati su dugoočekivani konkurent Panasonicovom i Olympusovom micro 4/3 sustavu. Spadaju u relativno novu kategoriju, neslužbeno prozvanu EVIL (Electronic Viewfinder Interchangable Lens). Glavna karakteristika ovih aparata (zahvaljujući velikim senzorima) je da se kvalitetom fotografija ne razlikuju od SLR aparata, a izbacivanje zrcala i prizme je omogućilo drastično manje dimenzije tijela. Riječ je dakle, o svojevrsnim križancima koji dimenzijama koketiraju sa kompaktima, a mogućnostima i kvalitetom fotografija sa D-SLR braćom.
Sony NEX-5 sa kit objektivom i bljeskalicom
Trenutno postoje dva Sony NEX modela; NEX-3 i NEX-5 čije su razlike malene: NEX-5 u odnosnu na jefitniji model nudi nešto manje tijelo te full HD video snimanje, dok je sve ostalo jednako. Na kratko smo isprobali i NEX-3 te moramo priznati da nam se više sviđa NEX-5. Iako je dimenzijama manji, NEX-5 bolje leži u ruci, a AVCHD video mod je impresivan.
Iznad: crveni Sony NEX-3 pored srebrnog Sony NEX-5 modela
Kada se NEX-5 postavi uz tipični kompakt (u ovom slučaju pri ruci nam je bio Olympus Mju-7040), djeluje vrlo glomazno.
Sony NEX-5 pored kompakta Olympusa Mju-7040
Međutim ako u usporedbu dodamo i neki SLR (Olympus E-510 u našem slučaju) postaje jasnije koliko je NEX kompaktniji i manjeg volumena. U praksi, NEX-5 je čak i sa "velikim" kit objektivom 18-55 stao u džep jakne, dok sa 16mm "palačinkom" postavlja rekorde u minijaturijazciji.
Iznad: Olympus D-SLR E-510, Sony NEX-5 i Olympus Mju-7040
Najzanimljvija usporedba je sa direktnim suparnikom - Olympusovim PEN modelima, čime se detaljno bavimo u petom poglavlju.
OČEKIVANE MALOPRODAJNE CIJENE Sony NEX-3 i Sony NEX-5:
- Sony NEX-3 + 16mm: 3.799,00 kn
- Sony NEX-3 + 18-55mm: 4.199,00 kn
- Sony NEX-5 + 16mm: 4.599,00 kn
- Sony NEX-5 + 18-55mm: 4.979,00 kn
SONY NEX-5 KARAKTERISTIKE:
- 14 megapiksela CMOS senzor
- Novi E-mount navoj za objektive
- Full HD video snimanje sa stereo zvukom
- ISO 200 - 12,800
- 1/4000 - 30 sek. ekspozicija
- 7 slika/sek. kontinuirano snimanje
- Podrška za SD/SDHC/SDXC/MemoryStick memoriju
- RAW format zapisivanja fotografija
- 3 inčni LCD sa 920,000 piksela
- Li-Ion baterija
- HDR snimanje (široki dinamički raspon)
- Automatsko spajanje panoramskih fotografija
- Detekcija lica i osmijeha
- sRGB i Adobe RGB prostori boja
- Eksterna bljeskalica (isporučuje se u kompletu sa aparatom)
PREDNOSTI:
- Male dimenzije i besprijekorna izrada tijela
- Odlična kvaliteta fotografija kroz sve ISO vrijednosti
- Kvaliteta prikaza na LCD ekranu
- Zakretni LCD ekran
- Osvjetljenje LCD-a dovoljno jako za upotrebu pod direktnim suncem
- Odlično ležanje u ruci
- Brz i responzivan rad
- Kontinuirano snimanje do 7 slika/sek.
- HDR snimanje
- Automatsko spajanje panorame
- Mogućnost postizanja plitke dubinske oštrine
- Posebna tipka za pokretanje snimanja videa
- Vrhunski HD video sa stereo zvukom
- Auto fokus potpuno bešuman tijekom snimanja videa
- Prima MemoryStick, SD, SDHC i SDXC kartice
- HDMI i USB konektori
- Izrada objektiva (metalni navoj i tijelo, interni fokus)
- Mogućnost istovremenog zapisivanja RAW + JPEG formata
- Kelvin WB
- AF lampica
- Live histogram
- 6x ili 12x uvećanje prikaza pri manualnom fokusu
- Izrazito precizna indikacija stanja baterije (0-100%)
- Kao aktivna AF točka se može odabrati skoro bilo koja točka u kadru
- Kvaliteta zvuka eksternog mikrofona
- Bljeskalica se dobiva u svakom kompletu
- 18-55mm objektiv dobiva sjenilo u kompletu
NEDOSTACI:
- Nema ugrađenu bljeskalicu
- Vanjska bljeskalica nespretno riješenog navoja i loše iskorištena (nema bounce, prosječna snaga)
- Naprednim korisnicima će smetati cijeli niz ergonomskih propusta (osnovna podešenja preduboko zakopana u izborniku, prikaz histograma se gasi kad se koristi EV kompenzacija, nelogični rad manualnog fokusa, vanjske tipke mijenjaju funkciju ovisno u kojem smo modu snimanja i ne mogu se programirat, u nekim modovima su neke opcije onemogućene, a aparat ne sugerira što treba promijenit da bi ih omogućili)
- Nema stabilizaciju na senzoru
- Bracketing samo 0.3 i 0.7 EV
- Prosječne optičke karakteristike objektiva (najavljena su poboljšanja)
- U trenutku pisanja testa u ponudi samo 2 objektiva i fisheye predleća
- Auto fokus ne radi kada se koriste A-mount objektivi pomoću adaptera
TIJELO
Sony NEX-5 pomiče granice minijaturizacije do nove razine. Pri korištenju 16 mm pancake objektiva, NEX-5 je na prvi pogled jako lako zamijeniti za kompakt.Tijelo je u cjelosti od kvalitetne i čvrste plastike i čak ni pod jačim pritiskom ništa nije zaškripalo.
Kompletna dostupna oprema za Sony NEX-5
Dio minijaturizacije je omogućilo izbacivanje bljeskalice i stabiliziranog senzora. Osobno nemamo ništa protiv toga da aparat bude malen, ali ipak nam je žao da su te relativno bitne karakteristike izbačene. Na sreću, vanjska bljeskalica se dobiva serijski uz svaki aparat.
NEX-5 sa kit objektivom 18-55mm
Donji niz fotografija prikazuje kako se mijenjaju dimenzije aparata ovisno o korištenom objektivu.
Tijelo • tijelo sa 16mm objektivom • tijelo sa 18-55mm objektivom
Iako malen, NEX-5 je zapravo sjajno ležao u ruci. Maleni grip za desnu ruku je dovoljno velik i izbočen za komforno držanje i intenzivnu upotrebu.
Iz broja i rasporeda vanjskih kontrola je vidljivo da je NEX osmišljen prvenstveno za amaterske korisnike. Aparat ima samo najnužnije tipke, no one su kvalitetne izvedbe i dobro raspoređene.
Kontrolni kotačić je nama omiljene vrste; osim što se vrti, reagira i na pritisak u četiri smjera. Ispod i iznad nalazimo dvije generičke tipke čija se namjena mijenja ovisno o odabranom modu snimanja. Iznad navoja objektiva nalazimo konektor za bljeskalicu ili ostalu dodatnu opremu, dvije rupice ugrađenog stereo mikrofona, te zvučnik.
Kontrole na pozadini i konektor bljeskalice
SENZOR
Najbitniji dio ovog aparata je upravo senzor. Dimenzija od punih 23.5 x 15.6 mm identičan je onima korištenim u D-SLR tijelima. Pravo je čudo da je Sony uspio tako veliki senzor smjestiti u tako malo tijelo. To možda i najbolje ilustrira navoj za objektiv koji je zapravo veći od samog aparata.
Službeno to nije potrvđeno, no vjerojatno je riječ o unaprijeđenom senzoru korištenom u modelu A550 kojim smo izrazito zadovoljni. Flange to back udaljenost (razmak između senzora i zadnjeg elementa leće) je za sad najmanji na tržištu - samo 18mm, što je čak i 2mm manje nego kod micro 4/3 sustava koji koristi i manji senzor.
AUTO FOKUS
NEX-5 nudi tri načina rada fokusa; automatski, ručni i njihovu kombinaciju. Automatika je radila vrlo brzo i precizno. Još uvijek to nije u klasi faznih senzora u D-SLR tijelima, no za svakodnevnu uporabu teško da vam treba bržo od ovoga.
Podešavanje fokusa u izborniku
Točke fokusa je moguće postaviti automatski, na centar ili proizvoljno mjesto u kadru. Za pohvalu je da točke fokusa nemaju fiksne pozicije, nego je moguće odabrati skoro bilo koje mjesto od ruba do ruba kadra. Kada je aktivna, fleksibilna točka fokusa se poziva direktnim pritiskom na donju smart tipku što je vrlo praktično.
LCD ekran je dijagonale 3 inča i ima 920,000 piksela. Kvaliteta prikaza je poput one na Sony-u A550, dakle - savršena. Upotrebljivosti znatno pridonosi mogućnost zakretanja LCD-a pod 90 stupnjeva prema gore i 45 stupnjava na dolje. Snimanje držanjem aparata iznad glave ili uz zemlju omogućava zanimljvu perspektivu i tko se jednom navikne na tu pogodnost, teško će se vratiti na aparat bez mogućnosti zakretanja LCD-a. Korisnici zainteresirani za umjetničku uličnu fotografiju bi isto mogli izvući veliku korist; držanje aparata uz trbuh je znatno manje primjetno nego u ispruženim rukama pred licem, a i pruža dodatni oslonac pri niskim brzinama zatvarača.
Jačinu osvjetljenja je moguće prepustiti automatici ili namjestiti ručno, a postoji i posebna postavka za upotrebu pod jakim svjetlom (sunny weather). Osobno smo se uvjerili da je pod direktnim suncem prikaz posve jasan i upotrebljiv čime se može pohvaliti jako malo fotoaprata.
BATERIJA
Baterija je litij ionska, kapaciteta 1080 mAh. Puni se oko 3 sata i pruža autonomiju od otprilike 300 fotografija što je rezultat jednak Olympusovim PEN modelima.
Punjač baterije i utor na aparatu
Posebno hvalimo prikaz stanja baterije; NEX-5 mjeri napunjenost u postocima tako da smo tijekom testa bili u stanju besprijekorno procijeniti koliko nam je okidanja preostalo.
Sony NEX podržava dva formata memorijskih kartica: SD i MemoryStick. Tako će prijašnji vlasnici Sony fotoaparata moći i dalje koristiti MemoryStick format, a novim korisnicima preporučamo SD format koji je trenutno najjeftiniji i najrašireniji format na tržištu. Osim uobičajenih SD i SDHC formata, Sony NEX će sretno raditi i sa novim SDXC karticama koje podržavaju kapacitet do nevjerojatnih 2 TB. Iako tako veliku memoriju nećemo vidjeti u trgovinama još godinama, pohvalno je da je NEX spreman za buduće formate.
Na lijevom boku nalazimo USB i HDMI konektore. Sony se ovaj put odlučio upotrijebiti standardne konektore što jamči maksimalnu kompatibilnost sa drugim uređajima.
Video prikaz cijelog NEX kompleta:
PANORAMSKA FUNKCIJA
NEX-5 posjeduje praktičnu opciju kreiranja panoramskih fotografija jednim pokretom ruke. Dovoljno je kružnim pokretom pomaknuti aparat preko željenog kadra i on će sam okidati fotografije i spojiti panoramu. Funkcija je već nekoliko godina dostupna u Sony kompaktnim aparatima i tamo se doakazala kao vjerojatno najbolja panoramska opcija na tržištu.
Postavke snimanja panorame
Međutim, između NEX-a i kompaktnih aparata postoji jedna razlika u načinu rada panorame. Kod kompakata aparat u biti snima video i iz njega izvlači panoramu, dok NEX snima fotografije koje potom spaja. U praksi to znači da NEX zahtijeva nešto pažljiviji i sporiji pokret rukom da bi panorama uspjela. Mi smo se vrlo brzo izvježbali pa su pamorame u praksi izgledale savršeno.
Demonstracija rada panoramske funkcije:
HDR funkcija
NEX-5 posjeduje opciju prvi put viđenu kod njihovog A550 D-SLR-a. Radi se o spajanju više fotografija različitih ekspozicija u jednu fotografiju proširenog dinamičkog raspona.
Obzirom da je NEX-5 koji smo testirali predprodukcijski model, pokazivao je neke bugove, a među njima je najviše problema stvarala upravo HDR funkcija, tako da se s njom nismo mogli previše igrati. Naravno, prodajni primjerci u trgovinama će raditi besprijekorno, a za više primjera HDR fotografija upućujemo vas na naš test modela Sony A550.
IZBORNIK
Izbornik je dio ovog fotoaparata koji prema našem mišljenju zahtijeva najviše dorade. Najveći problem je nedostatak bilo kakvog brzog menija u kojem bi mogli mijenjati postavke poput ISO-a, balansa bijele boje, načina mjerenja svjetla i sličnog. Jedine izvana dostupne kontrole su one kontinuiranog snimanja, postavki bljeskalice, kompenzacije ekspozicije te točke fokusa (i to samo ako je odabrana flexible spot focus opcija). Korisnicima koji će snimati pri automatskim postavkama to neće niti najmanje smetati, ali napredniji fotografi koji žele preuzeti kontrolu nad aparatom će uskoro ostati obeshrabreni nespretnom navigacijom kroz izbornik.
Izgled glavnog izbornika
Opcije su raspoređene u pet grupa ovisno u koji skupinu postavki spadaju. Problem je u tome što je potrebno previše klikova i navigacije kroz izbornik da bi došli do određene funkcije. Kada ju napokon podesimo, aparat nas automatski vraća na live view, dakle izbaci nas iz izbornika što je nepoželjno ako smo željeli podesiti više od jedne opcije ili eksperimentirati sa postavkama. Tada je potrebno opet lutati kroz nekoliko razina izbornika do željene opcije i tako u krug.
Lijevo: izbornik načina rada, desno:postavke u "Camera" podmeniju
Postavke veličine i formata zapisivanja fotografija, te podešenja glavnih parametara
"Setup" izbornik sadrži tridesetak raznih postavki
Ako ništa drugo, izbornik je vizualno vrlo lijep, a moguće je i odabrati četiri sheme boja: crnu, bijelu, plavu i rozu.
Fotografiranje u pametnom automatskom modu nudi savjete i sugestije pri snimanju. Na raspologanju ja oko 70 različitih informacija kojima aparat sugerira korisniku kako podesiti uređaj za najbolji rezultat pri snimanju.
Automatski način snimanja nudi sugestije pri fotografiranju
Pri snimanju, moguće je odabrati tri načina prikaza informacija. Prvi i osnovni je skoro bez ikakvih informacija osim blende i brzine zatvarača, drugi sa vizualnim prikazom ekspozicije, a treći sadrži skoro sve postavke, pregledno i uredno raspoređene uz rubove ekrana.
Tri načina prikaza dostupnih informacija tijekom fotografiranja
Pregledavanje fotografija je brzo i praktično. Sony NEX-5 odvojeno prikazuje fotografije i video snimke što olakšava traženje određenog filma ili fotografije. Možda će nekome zasmetati što je tako prekinut kronološki niz prikaza snimljenog materijala, no to je subjektivno.
Fotografije i video zapisi se prikazuju odvojeno
Za prikaz fotografija su također dostupne tri razine prikazanih informacija: samo slika, osnovni podaci, te detaljni ispis sa RGB histogramom. U glavnom meniju nalazimo još nekoliko tipičnih opcija poput rotacije fotografija, pokretanja slideshowa i sličnog. Nažalost, nema nikakvih opcija za razvijanje RAW formata.
Opcije pri pregledavanju snimljnenih fotografija
NEX-5 koristi još jednu značajku već prije viđenu kod njihovih D-SLR modela: zumiranje snimljene fotografije odmah skače na 7x uvećanje što je odlična opcija za provjeru oštrine.
Video demonstracija korištenja izbornika:
OBJEKTIVI
Za NEX sustav su trenutno dostupna samo dva objektiva i jedna (fisheye) predleća. U najavi je i veliki 10x 18-200mm zum, no on će postati dostupan tek tijekom jeseni.
18-55, F/3.5-5.6
18-55 je klasični 3x zum kit objektiv kojeg će vjerojatno i najviše korisnika nabaviti. Obzirom da senzor nije stabiliziran, stabilizacija je sada ugrađena u objektiv. Kvaliteta izrade je odlična. Navoj i vanjska oplata su metalni, a prsten zuma klizi glatko i bešumno.
Posebnu pohvalu zaslužuje činjenica da je fokus interni, dakle prednji element ne rotira pri fokusiranju. U kompletu dolazi i malo plastično sjenilo.
16mm F/2.8
Naprednijim korisnicima će upravo ovaj objektiv biti najzanimljviji. Dimenzijama malen i lagan, 16mm pancake savršeno priastaje uz kompaktno NEX-5 tijelo. Kvalitetom izrade je besprijekoran; navoj i tijelo su metalni, a prsten fokusa je klizio glatko. Kao i kod 18-55 objektiva, ručni fokus je izveden focus-by-wire tehnologijom (elektromotor pokreće fokus).
Preračunato u 35mm format, ovaj objektiv pruža kut gledanja kao na 24mm širokokutnom objektivu. Iako bi bilo očekivano da prvi prime pancake ima žarišnu duljinu od otprilike 50mm, osobno nam je drago da se Sony odlučio za širokokutni objektiv jer tako pokrivaju veći raspon žarišnih duljina, a niti konkurencija nema širokokutne prime objektive.
NEX-5 sa 16mm pancake objektivom
Oko optičkih kvaliteta 16mm objektiva se trenutno vode velike polemike. Inicijalna izvješća u raznim medijima su poprilično negativna, a i naša analiza je dovela so sličnog zaključka. Problemi se naime manifestiraju kao izražena kromatska aberacija, te pomanjkanje oštrine, osobito širom otvorene blende u rubovima fotografija.
Otprilike tjedan dana nakon predstavljanja cijele NEX serije, oglasio se i Sony službenim priopćenjem kojim obavještava da su svi 16mm objektivi trenutno dostupni javnosti pred-produkcijski primjerci te da se radi na poboljšanju optičkih svojstava. To je pokrenulo spekulacije da li je Sony očekivao da može progurati loš objektiv na tržište, te se u zadnji tren ponukan negativnim koemetarima odlučio na prepravku ili zbilja nisu stigli usavršiti dizajn. U konačnici smatramo da to uopće nije bitno; sve dok je Sony svjestan da trenutni dizajn nije dobar i spreman je uložiti vrijeme i napor u usavršavanje, mi smo zadovoljni.
Sukladno tome, suzdržavamo se od konačnog suda o ovom objektivu i molimo da primjere fotografija snimljene sa njime procjenjute sa rezervom.
Kojom god prilikom smo NEX pokazivali prijateljima, Ffsheye predleća za 16mm objektiv je privlačila izrazitu pažnju i to iz očiglednih razloga. Naime, nemoguće je snimiti portret osobe sa fisheye lećom, a da osoba ne ispadne urenebesno izobličena. Također, ovo je jedna od najeftinijih fisheye opcija na tržištu koja optički nudi zadovoljavajuće rezultate.
Fisheye predleća sa zaštitnom kutijom i pored NEX-5 tijela sa 16mm objektivom
Fisheye predleća kvalitetom izrade prati ostatak NEX objektiva, a isporučuje se i sa kvalitetnom tvrdom futrolom.
ADAPTER ZA A-mount OBJEKTIVE
Sa adapterom je moguće koristiti bilo koji od Sony ili Minolta A-mount D-SLR objektiv. Nažalost, auto fokus do daljnjega neće raditi s takvim objektivima, no postoji šansa da će biti omogućen u novijim inačicama firmware-a.
Sony NEX-5 sa A-mount adapterom
Sony NEX-5 sa Zeiss 16-80 objektivom
Ekstremna kombinacija: NEX-5 i Sony 70-400mm objektiv
BLJESKALICA
Sony je pri stvaranju NEX sustava težio najmanjem mogućem tijelu i u tome je uspio. To je nažalost značilo da nema mjesta za ugrađenu bljeskalicu, te se ista isporučuje uz svaki aparat i spaja na posebni konektor na gornjem dijelu aparata. Dimenzijama je zbilja malena, a napajanje dobiva iz glavne baterije u aparatu. Brojka vodilja je 7, što u praksi znači da je u stanju isporučiti snagu svjetla kao i bljeskalice prosječnog kompakta.
Eksterna bljeskalica se isporučuje u kompletu
Izrazito nam je žao da nije upotrijebljen hot-shoe konektor koji bi omogućio znatnu veću kompatibilnost sa drugim bljeskalicama i nizom raznih dodataka koji bi povećali upotrebljivost i praktičnost aparata.
Manji prigovor upućujemo načinu pričvrščivanja. Bljeskalicu naime uz aparat drži vrlo nezgodno rješeni navoj čiji je kotačić malen i teško dostupan, osobito korisnicima sa velikim prstima.
VANJSKI MIKROFON
Među dodatnom opremom, nalazi se i kvalitetan eksterni stereo mikrofon. Na aparat se spaja na isto mjesto gdje i bljeskalica što isključuje njihovu istovremenu upotrebu.
Iako je i ugrađeni mikrofon odličan, vanjski je kvalitetu zvuka ipak podigao na novu razinu te ga preporučujemo svim korisnicima koji namjeravaju redovito snimati video. Veliku razliku čini i spužvica protiv vjetra čiji efekt demonstriraju dva donja primjera.
Primjer kvalitete zvuka sa ugrađenim mikrofonom:
Primjer kvalitete zvuka sa eksternim mikrofonom:
ISO test
Sony NEX-5 ima raspon ISO vrijednosti od 200 do 12,800 ASA. Pri automatskom podešenju, maksimalna vrijednost koju postiže je 1,600.
ISO test smo proveli u usporedbi sa Olympusom E-PL1 da bi vidjeli kolika je razlika sa direktnim konkurentom. Iz tablice je vidljivo kako je NEX-5 posve upotrebljiv sve do ISO 1600. Dvije postavke redukcije šuma (weak i auto) nisu imale velikog efekta na konačni izgled fotografija, no općeg smo dojma da je Auto pozicija nešto bolja; na nekim fotografijama šuma je bilo manje i poprimio je malo ugodniji (jednoličniji) uzorak.
Vrijednosti od ISO 3200 i 6400 u ovoj tablici djeluje posve solidno, no u praksi ih nismo previše koristili; zamućenje detalja je tada očigledno. Maksimalnu vrijednost ISO 12800 ne smatramo upotrebljivom, no ona je očigledno prisutna iz marketinških razloga.
Olympus E-PL1 pruža korisnicima daleku veću kontrolu nad redukcijom šuma. Dostupne su tri razine redukcije i njeno potpuno isključenje, a razlike među postavkama su jasno vidljive. Najsličniji rezultat Sony NEX-u daje podešenje filtera na standard. Vrijednosti do ISO 800 su vrlo slične na oba aparata i nijednom ne bi dali osjetnu prednost. Na ISO 1600 postoji vidljiva razlika u korist Sony-a, a na ISO 3200 postaje osobito uočljiva.
Tablica lijevo daje nešto bolji uvid u količinu detalja koju aparati gube podizanjem ISO vrijednosti. Obratite pozornost na sitna slova na desnom rubu ručnog sata. Kao i prije, do ISO 800 ne vidimo bitnih razlika, no na ISO 1600, Sony NEX-5 dobiva znatnu prednost, koja je još veća na ISO 3200 kada su slova sa Olympusove fotografije posve nečitljiva.
Još jedna važna prednost za Sony je reprodukcija tamnih dijelova na fotografiji. Primjer lijevo demonstrira kako E-PL1 ima neprivlačni plavkasti šum koji je izrazito teško ukloniti naknadnom obradom. Razlika se najviše osjeti pri snimanju kadrova noću kad je nemoguće izbjeći posve tamne dijelove u kadru. Na ISO 1600, a osobito 3200 Olympusove fotografije tada dobivaju ružan plavkasti ton preko tamnih dijelova, na što je Sony skoro posve imun.
BALANS BIJELE BOJE (WB)
Uz uobičajene predpodešene vrijednosti poput sunčanog ili oblačnog vremena, NEX-5 nudi i ručno postavljanje snimanjem bijelog papira, te iznenađujuće - kelvin WB. Za pohvalu.
Automatika je u praksi radila dovoljno pouzdano sa laganom tendencijom prema zelenskatom tonu. To je nešto što većina korisnka neće zamijetiti, a razlog je vjerojatno i nefinalni firmwarea u aparatu, pa ćemo pričekati prodajni primjerak da to potvrdimo. Obzirom da smo tijekom cijelog testa snimali RAW+JPEG, sve smo nesavršenosti lako uklonili.
EKSPOZICIJA
Mjerenje svjetla je moguće na tri uobičajena načina: cijeli kadar, centar i spot. Tijekom testa nismo niti sa jednim imali problema, radili su pouzdano. NEX je redovito podešavao ekspoziciju što je više moguće prema svijetlom kraju histograma, ali samo je u nekoliko slučajeva preeksponirao detalje, što se može lako kontrolirati stalnim držanjem EV kompenzacije na vrijednosti od -0.3 ili -0.7.
Nažalost, pri korištenju kompenzacije ekspozicije smo uočili još jedan ergonomski propust. Naime, tada se gasi prikaz histograma koji upravo tome i služi - preciznom određivanju osvjetljenja pa smo podešavali na slijepo, te kontrolirali histogram nakon izlaska iz EV kompenzacije.
Pri korištenju kompenzacije ekspozicije nestaje prikaz histograma
RAW/JPEG
Kako i priliči ovakvom aparatu, moguće je snimati i u RAW formatu. Sumnjamo da će prosječni korisnik NEX-a to znati iskoristiti, no za zahtjevnije snimanje RAW je esencijalan. Moguće je i simultano snimanje u RAW i JPEG formatima.
Postavke veličine i formata zapisa fotografija
Obzirom da trenutno samo Sonyev program Image data converter (IDC) podržava RAW datoteke iz NEX fotoaparata, razliku u kvaliteti JPEG naspram RAW formata je nezahvalno procjenjivati. Konverzijom u IDC nismo uočili velikih razlika, tako da ćemo za punu analizu ipak sačekati sljedeći update za Adobe Camera Raw plugin.
HAND-HELD TWIGHLIGHT (noćno snimanje iz ruke)
Hand-held twighlight je još jedan funkcija posuđena iz Sonevih kompaktnih aparata. Radi se o tome da aparat brzo kontinuirano okida 5-6 podeksponiranih fotografija niske ISO vrijednosti, te ih spaja u jednu pravilno osvjetljenu fotografiju. Na kompaktnim aparatima koji svi odreda imaju problema sa višim ISO vrijednostima, to je izrazito dobra opcija. Međutim, na NEX-u u praksi nismo njome oduševljeni. Fotografije su redovito ispadale nešto mutnije i tamnije, što je posljedica nemogućnosti savršenog poravnanja nekoliko fotografija. Istovremeno, veliki senzor omogućuje NEX-u sjajne rezultate na višim ISO vrijednostima tako da od Hand-held twighlight načina snimanja ne vidimo velike koristi.
Primjeri fotografija:
18-55mm, ISO 200, 1/160, F/7.1
18-55mm, ISO 1600, 1/50, F/5.6
18-55mm, ISO 1600, 1/50, F/5.6
18-55mm, ISO 1600, 1/80, F/5.6
18-55mm, ISO 1600, 1/50, F/5.6
18-55mm, ISO 1600, 1/10, F/5.6
18-55mm, ISO 200, 1/125, F/7.1
18-55mm, ISO 200, 1/400, F/5.6
18-55mm, ISO 400, 1/1250, F/5.6
18-55mm, ISO 400, 1/1250, F/5.6
18-55mm, ISO 400, 1/640, F/5.6
18-55mm, ISO 200, 1/320, F/5.6
18-55mm, ISO 200, 1/640, F/5.6
18-55mm, ISO 200, 1/320, F/4.5
18-55mm, ISO 250, 1/320, F/4.5
18-55mm, ISO 250, 1/250, F/5.6
18-55mm, ISO 250, 1/250, F/5.6
18-55mm, ISO 400, 1/400, F/5.6
18-55mm, ISO 250, 1/400, F/5.6
18-55mm, ISO 250, 1/250, F/5.6
18-55mm, ISO 200, 1/250, F/5.6
16mm + fisheye, ISO 200, 1/400, F/18
16mm + fisheye, ISO 200, 1/60, F/4.5
VIDEO SNIMANJE
Sony NEX-5 nudi video snimanje u tri rezolucije: 1080i/60 (1920 x 1080), 1440 x 1080 i VGA (640 x 480), a iznenadilo nas je da nema 720p opcije. Točno na mjestu gdje prirodno naliježe palac pri držanju aparta, nalazi se posebna tipka za pokretane i zaustavljanje snimanja videa što pridonosi praktičnosti.
Šture opcije podešenja video snimanja
Auto fokus je aktivan i tijekom video snimanja. Osobito smo zadovoljni načinom njegova rada. Naime, umjeto da naglo skače kroz fokus što je tipično za fotoaparat, NEX-5 ima relativno nježne prijelaze bez puno kolebanja što daje smireni i prirodniji izgled snimkama. Moguće je koristiti i manualni fokus te kompenzaciju ekspozicije, no to je to. Ručnih kontrola nad blendom ili brzinom zatvarača nema, ali sumnjamo da bi one bile potrebne tipičnim korisnicima kojima je NEX namijenjen.
Kvaliteta snimki je impresivna. Video je prilično detaljan i bez vidjlivih posljedica kompresije. Ugrađeni stereo mikrofon je odličan, no kao što smo prije spomenuli, redovni korisnici video moda će osjetno profitirati nabavkom eksternog mikrofona.
Primjeri rada auto fokusa tijekom snimanja videa:
Primjeri video snimki:
ZAKLJUČAK
Što reći za kraj? Generalno gledano, NEX-om smo oduševljeni. Što smo duže testirali aparat, to nam se više sviđao. U skoro svim parametrima, NEX-5 se ponašao kao minijaturni D-SLR, uključujući i glasno škljocanje mehaničkog zatvarača. Upravo tako aparat i naliježe u ruku; iako malen, vrlo je ugodan za korištenje. Male dimenzije aparata omogućuju maksimalnu prenosivost i čine ga privlačnim širokom spektru kupaca: od amatera koji žele jednostavan i kvalitetan aparat, pa do naprednih korisnika koji trebaju lagani i prenosivi aparat kad D-SLR svojim dimenzijama nije praktičan.
Možda će nekom smetati što nema elektroničko tražilo, no mišljenja smo da ga zakretni LCD posve nadoknađuje. Funkcije poput HDR-a ili automatske panorame su pravo osvježenje na tržištu, a veliki APS-C donosi i mogućnost snimanja sa plitkim DOF-om.
Ugrađene su i neke napredne opcije poput kelvin WB-a ili kontinuiranog snimanja brzinom od čak 7 fotografija u sekundi, pa je šteta da ovakav aparat guši loše riješeni izbornik, no tu ne možemo ništa. S vremenom je moguće naviknuti se i predviđati postavke unaprijed, no najrađe bi da Sony u što kraćem vremenu napravi novi usavršeni firmware koji bi riješio te probleme i znatno podigao NEX u očima entuzijasta. Tko se s tim ne može pomiriti, bolji odabir će naći u Olympusovim PEN modelima, koji osim bolje ergonomije nude hot-shoe, elektroničko tražilo, ugrađeni stabilizator i bljeskalicu te nešto veću kvalitetu JPEG formata.
Već i ovako dok je NEX boravio u redakciji, između D-SLR-a i NEX-a rađe smo uzimali NEX za privatnu upotrebu. Zašto i ne bi, kad aparat može sve što mogu i veća braća, a stane u džep jakne? S druge strane, uspoređujući NEX sa kompaktima, mišljenja smo da nije problem otrpiti nešto veće dimenzije aparata sve dok NEX pruža neusporedivo veću kvalitetu fotografija. Zapravo, kvalitetom fotografija NEX-5 stoji rame uz rame sa bilo kojim D-SLR-om do 6000 kn. Jedini upitnik je još kvaliteta optike koja trenutno lagano zaostaje za mogućnostima aparata, no Sony je najavio njihovo skoro usavršavanje.
Iznad: prototip NEX video kamere
Na umu treba imati i budućnost NEX sustava. Iako su sad na tržištu samo dva skoro identična fotoaparata i dva objektiva, u najavi je još jedan 10x zum objektiv i video kamera koja će koristiti NEX objektive. Pomalo se šuška i o još jednom NEX modelu NEX-7, koji bi trebao biti namijenjen zahtjevnim korisnicima i sukladno tome ponuditi razinu ergonomije kakvu NEX-3 i NEX-5 trenutno nemaju.
Kako god bilo, pred NEX-om vidimo blistavu budućnost.
KONKURENCIJA (OLYMPUS E-PL1)
Danas na tržištu postoji već nekoliko aparata dimanzijama i karakteristikama sličnih novom NEX-u. To su Samsung NX10, Panasonic GF1, te Olympus E-P2 i E-PL1. Testirani NEX-5 bi trebao biti direktni suparnik Olympusu E-P2, a jefitniji NEX-3 modelu E-PL1. Za potrebe ovog testa pribavili smo jefitniji Olympus E-PL1, no on koristi isti senzor i dijeli skoro sve funkcije sa E-P2, pa smo procijenili da je posve prikladan za usporedbu.
Pri odabiru aparata sa izmjenjivim objektivima jedan od glavnih kriterija bi trebala biti raširenost i brojnost cijelog sustava i tu pobjedu odnosi Olympus. Obzirom da micro 4/3 sustav koristi i Panasonic, dostupno je šest tijela, desetak objektiva i cijeli niz razne dodatne opreme poput elektroničkog i optičkog tražila, eksternih mikrofona ili bljeskalica, čime se Sony za sad ne može pohvaliti.
PEN ili NEX?
Gledajući samo tijelo, NEX-5 je osjetno manji i lakši. Unatoč tome, oblik gripa na NEX-u omogućuje lakše i ugodnije držanje unatoč tome što je aparat manji.
Usporedba NEX-5 i E-PL1 tijela
Sa kit objektivima razlika u dimenzijama je nešto manja. PEN-ov 14-42 objektiv je sklopiv kad nije u upotrebi, pa je E-PL1 po duljini manji Međutim, u praksi se NEX-5 opet pokazao kompaktnijim zahvaljujući manjem i nižem tijelu.
Olympus E-PL1 i Sony NEX-5 sa kit objektivima
Sony-ev vanjski blic ponešto povećava dimenzije aparata, a snagom je podjednak Olympusovom. Mišljenja smo da je Sony mogao bolje iskoristiti tu priliku - kad je blic već osmišljen kao ekterni, mogao je biti snažniji i sa bounce funkcijom.
Olympus E-PL1 i Sony NEX-5 sa bljeskalicama
Glavna Olympusova prednost je bolja ergonomija. E-PL1 koristi brzi meni preko kojeg se podešavaju sve bitne postavke, dok NEX nema ništa slično. Doduše, tako nešto može biti značajno samo zahtjevnijijm korisnicima, a ako snimate samo u tzv. zelenoj automatici, efektivno nema baš nikakve razlike u rukovanju sa oba aparata.
I koji je aparat na kraju bolji? Olympusov PEN ili novi Sony NEX? Po ovom pitanju nažalost moramo još jedno vrijeme ostat suzdržani. Aparati su jednostavno drukčije koncipirani i namijenjeni drukčijim kategorijama korisnika i savjetujemo da ih osobno isprobate u trgovini prije kupovine, a bilo bi i neozbiljno donijeti konačni sud na temelju pre-produkcijskog Sony-a. No jedno je sigurno - ni Sony ni Olympus još nisu proizveli savršeni aparat; iako smo svakime od njih duševljeni na svoj način, postoji još dosta prostora za unaprjeđenje.
PREDNOSTI NEX-a nad PEN-om:
- Kvalitetnija izrada (samo u usporedbi sa E-PL1, metalni E-P2 je priča za sebe)
- Manje dimenzije
- Bolji video mod
- Veća brzina kontinuiranog snimanja
- Automatska panorama
- HDR način snimanja
- Nijansu brži i pouzdaniji auto fokus sa kit objektivom
- Nešto bolje performanse na visokom ISO-u
- Zakretni LCD sa detaljnijim i svjetlijim prikazom
- Kvalitetnija i čvršća izrada objektiva
- Sveukupno ugodniji i responzivniji rad
- Okretni kontrolni kotačić za brzi izmjenu postavki
NEDOSTACI NEX-a pred PEN-om:
- Nema stabilizirani senzor
- Lošija ergonomija (samo u manualnim modovima)
- Trenutno samo dva objektiva u ponudi
- Eksterna bljeskalica prosječne snage i loše izvedenog načina spajanja
- Nema hot-shoe konektor
- Trenutno nema u ponudi elektroničko tražilo
- Upitna AF podrška za alpha-mount objektive
No pređimo na najbitniju stvar kod bilo kojeg fotoaparata, a to je kvaliteta fotografija. Prošetali smo sa oba aparata po ulici i snimili nekoliko kadrova kao usporedbu. Gdje god je bilo moguće, koristili smo iste postavke, te smo snimali u JPEG formatu. Opet napominjemo da testirani NEX-5 nije finalni model i u prodaji će vjerojatno imati još bolju kvalitetu fotografija. Olympusova optika se pokazala boljom, sa manjim izobličenjima na širokom kutu i većom oštrinom kroz sve žarišne duljine. Također, reprodukcija boja je prirodnija i točnija na Olympusu, a mjerenje svjetla u određenim uvjetima pouzdanije.
Lijevo Sony NEX-5, desno Olympus E-PL1:
Iako nije idealan, sljedeći primjer ilustrira razliku u DOF-u koju donosi veći Sonyev senzor. Iako je veći svega pola centimetra u svakom smjeru, NEX-5 ostvaruje vidljivo manu dubinsku oštrinu. Postavke na oba aparata 1/160, F/7.1, ISO 200.
U realnoj upotrebi, Sony proizvodi manje šuma na višim ISO vrijednostima nego Olympus, no razlika je manja nego smo očekivali. Redukcija šuma kod Sony-a je postavljena na Auto, a kod Olympusa Standard. Također, balans bijele boje je pod umjetnom rasvjetom nešto bolji kod Sony-a.
ISO 400:
ISO 800:
ISO 1600:
ISO 3200:
-
Naziv:Sony NEX-5
-
Dimenzije:111 x 59 x 38 mm
-
Težina:287 grama
-
Dijagonala i rezolucija:3 inča, 920,000 točaka
-
Tip i kapacitet:Li-Ion, 1020 mAh
-
Broj okidanja (CIPA standard):330
-
Megapiksela:14,2
-
RAW format:Da
-
Kontinuirano okidanje:7 fps
-
Tip:Izmijenjivi, Sony E-mount
-
Rezolucija (fps):1920x1080 (60 fps)
-
AF točaka:25
-
Doseg bljeskalice:12 metara