- Vrlo brz objektiv (f/1.8 otvor blende)
- Raspon objektiva (28-112 mm)
- Metalno tijelo
- Retro dizajn
- 3.0“ OLED zaslon
- Nemogućnost prenamjene gumbiju
- Nepostojanje AEL/AFL gumba
- Nemogućnost podešavanja redukcije šuma
KONKURENCIJA
Za model XZ-1 mogli bismo reći da je ulazak Olympusa u sferu u kojoj su donedavno vladali Canon i Nikon – high end kompakti (op.a. Canon G12 ili Nikon P7000). U zadnje vrijeme bili smo svjedoci da u tu skupinu ciljaju i Panasonic i Samsung (s modelima Samsung EX1 i Panasonic LX5), no sada se utrci priključuje i Olympus nadasve interesantnim modelom. Postoje naravno mogućnosti po kojima Canonova G i Nikonova P serija odskaču, no i dalje je neminovno da ostali kandidati ciljaju na istu skupinu korisnika.
Canon G12, Nikon P7000, Panasonic LX5 i Samsung EX1
KOMPAKT ZA NAPREDNE AMATERE
Teško je formirati neku grupaciju korisnika, kao što je teško i iscrtati granicu između high end kompakata, EVIL-a i entry level SLR-a, po osnovnim mogućnostima su svi relativno blizu no prva i najočitija razlika su dimenzije i težina. Korisnici koje spominjemo mogli bi prozvati naprednim amaterima koji su razvili svoje znanje o fotografiji i žele veću kontrolu nad fotografijama, a još uvijek kod njih prevladava želja za manjom masom i lakšim transportom. A tu titulu odnosi upravo Olympus XZ-1, 275 grama u tijelu veličine 11 x 6,5 x 4 cm (ugrubo, točne mjere potražite među specifikacijama) znače da stane u gotovo svaki džep ili torbicu.
Službene fotografije Olympusa XZ-1
Proveli smo nekoliko dana u društvu XZ-1, ponajprije da zadovoljimo znatiželju, za one upoznate s dosezima Olympusa u fotografskom svijetu potrebno je samo spomenuti svetu riječ – Zuiko... Za one manje upućene radi se o objektivima koji dolaze sa SLR aparatima Olympusa i po svojim optičkim svojstvima spadaju u jedne od najboljih. Da, ide im na ruku što se prilagođavaju samo jednom formatu senzora no da ne zađemo previše u tehnikalije, vjerujem da su rijetki koji će pokušati opovrgnuti njihovu optičku kvalitetu.
No, natrag na temu, osnovni cilj testiranja nije bio približiti vama, potencijalnim kupcima, ovaj uređaj već zadovoljiti znatiželju, kako izgleda kompakt s Zuiko lećom. I to ne bilo kakvom, maksimalni otvor objektiva je 1.8 dok se u tijelu skriva senzor osjetno veći od standarda u klasi kompakta 1/1.63" CCD (op.ur. za usporedbu, prosječan kompakt ima 1/2.3" senzor).
KARAKTERISTIKE
- Tip aparata: Kompakt
- Najavljen: Siječanj 2011.
- Boje: Bijela, Crna
- Dimenzije i težina: 111 x 65 x 42 mm; 275 grama
- Mega piksela: 10.0 (3664 x 2752)
- Omjer stranica slike: 4:3, 3:2, 16:9, 1:1
- Tip i veličina senzora: CCD, 1/1.63"
- ISO osjetljivost: Auto (100 - 800), 100, 200, 400, 800, 1600, 3200, 6400
- Raspon objektiva: 28-112 mm
- Stabilizacija slike: Sensor-shift
- Auto fokus: Prepoznavanje kontrasta, iESP, Spot, Tracking, prepoznavanje lica
- Manualni fokus: Da
- Blenda: F1.8 - F2.5
- Minimalna/Maksimalna ekspozicija: 1/2000 sek / 60 sek.
- Doseg bljeskalice: 8.6m
- Način mjerenja svjetla: Multi, Center, Spot
- Buffer (međuspremnik uzastopnog snimanja): 3, 7, 21 fps
- Video: HD (720p), 1280 x 720 (HD 30 fps), 640 x 480 (30 fps)
- Vrsta kartice: SD/SDHC/SDXC
- Interna memorija: 55 MB
- Komprimirani format slike: RAW
- Povezivanje: USB, HDMI
- Tražilo: Ne
- Veličina ekrana: 3.0" (7.5 cm), 614,000 piksela
- Baterija: Lithium-Ion Li-50B
ZAŠTO KUPITI?
- najbrži objektiv u kompaktnoj klasi f/1.8
- raspon objektiva 28-112 mm
- metalno tijelo
- retro dizajn
- baterija
- 3.0“ OLED zaslon
ZAŠTO NE KUPITI?
- nemogućnosti prenamjene gumbiju
- nepostojanje AEL/AFL gumba
- nemogućnost podešavanja redukcije šuma
LCD ZASLON, TRAŽILO
Glavno je sredstvo rada ovog aparata je 3.0" OLED LCD, vidljiv čak i pri jakom osvjetljenju. Istina, iznad njega postoji priključak za tražilo koje se koristi i na PEN-u. Kupovina tražila, iako nemalen financijski izdatak olakšao bi upotrebu u nekim situacijama no isto tako donekle ograničio upotrebljivost aparata. U svakom slučaju, tražilo je podržano od strane XZ-1, a na vama je da odlučite hoćete li ga koristiti ili ne.
Rezolucija ekrana od 621.000 piksela pomaže vidljivosti no ipak za kompletan dojam kvalitete fotografije preporučljiva je upotreba računala. Prigovor koji se ne tiče kvalitete samog zaslona, već ima veze s pregledom fotografija je nepostojanje clipping upozorenja. Ne postoji opcija koja će vas upozoriti na pretamne ili presvijetle dijelove na fotografiji (kao što to radi softver na Olympus SLR-ovima, gdje crvenom bojom upozorava na presvijetle, a plavom na pretamne dijelove slike), a vjerujte nam, s objektivom maksimalnog otvora f/1.8 lako se mogu dogoditi presvijetli dijelovi. Pomoć u izbjegavanju takvih situacija dolazi u vidu ugrađenog ND filtra. Nije optički već digitalni ali posao odrađuje dobro i s tri postavke „gustoće“ lako će riješiti većinu situacija.
MEMORIJA
Interna memorija od 55MB nije pretjerano velika, posebice uzmemo li u obzir da XZ-1 moze snimati i RAW format. No situaciju poboljšava podrška za SDXC memorijske kartice čije se kapacitet penje do 32GB. Uz to, tu je prije spomenuti USB koji služi za punjenje aparata no za kvalitetniju povezanost s drugim uređajima tu je i HDMI kao i Video Out priključak. Unazad nekoliko Olympusovih modela svjedoci smo odustajanja od njihovog „kućnog“ formata kartica, xD koji ustupa mjesto SD standardu. A SD postaje upravo to, sada kada je Sony pristao napustiti svoj Memory Stick svi kompakti koristiti će isti tip kartica, konačno…
BATERIJA
Baterije smo se dotakli već nekoliko puta, posebice načina punjenja no ne i izdržljivosti iste. Njeno trajanje, prema CIPA standardu iznosi 320 fotografija. Na testu, unatoč čestom boravku na relativno niskim temperaturama, nismo uspjeli isprazniti bateriju, pa tako nismo ni u mugućnosti ponuditi točan podatak o vremenu punjenja.
AUTOFOKUS, KONTINUIRANO SNIMANJE
Autofokus radi dobro u uvjetima s puno svjetla, dok je za slabije svjetlosne uvjete tu ranije spomenuta AF lampica. Autofokus pri snimanju videa radi dobro no u slučaju više pokretnih objekata u kadru, zna se malo izgubiti, unatoč postavci Single fokusa. Za svakodnevnu upotrebu na raspolaganju vam je 11 točaka autofokusa i jednostavan način odabira koju od tih 11 aparat koristi. Ako pak uključite Face Detection, aparat napušta tih 11 i hvata fokus na lice bez obzira na to u kojem se dijelu kadra ono nalazi.
Kontinuirano snimanje ima dvije postavke, Hi 1 koji snima 7 fotografija u sekundi i ispušta zvuk zatvarača pri svakoj snimljenoj fotografiji. Postavka Hi2 testira korisnikovo povjerenje u aparat, nema nikakvog zvuka koji bi nagovijestio da aparat stvarno snima 15 fotografija u sekundi. Treća mogućnost zahtijeva nešto vježbe i iskustva no i ona daje nekakve rezultate, posebice u situacijama kada nije unaprijed uključena jedna od postavki za kontinuirano snimanje. Samo kontrolom pritiska na okidaču moguće je postići ritam od 2 fotografije u sekundi, no tu je bitno da pri otpuštanju ne prijeđete polovicu hoda gumba okidača, ako ga otpustite jače aparat će tada ponovno fokusirati i time potrošiti dragocjeno vrijeme.
IZBORNIK
Izbornik nije pretrpan i rijetko je mjesto koje će korisnik posjećivati. Gotovo sve bitne postavke dostupne su preko function izbornika kojem se pristupa pritiskom na „ok“ tipku dok je samo za njihovo fino podešavanje potrebno ući u glavni izbornik. Nije loše dizajniran, ni nepregledan no ovaj «pomoćni» je toliko dobar da je potreba za glavnim menijem veoma mala... Dio koji veseli je lagan pristup podešavanjima rezolucije za medium i small kompresiju JPEG-a.
«Pomoćni» (function) meni sastoji se od 12 postavki podijeljenih u dvije stranice s prednošću da aparat pamti zadnju postavku koju ste mijenjali pa se u ponovnom ulasku u meni odmah vraća na tu postavku. Sitnica no skraćuje vrijeme pri finim podešavanjima pojedinih postavki.
Dodatno sučelje koje također ima sličnosti s menijem je Live Guide – pojednostavljeni način utjecanja na postavke. Nalazi se u iAuto postavci i pomoću 5 klizača omogućava korisniku utjecaj na izgled fotografije kroz jasne i razumljivije ikone umjesto imena. Mora se priznati da je Olympus ovim potezom unaprijedio svoj izbornik, i rado bismo takvog vidjeli i na zaslonu PEN-a. I time se približio jednostavnosti i preglednosti Sonyevih izbornika, dok su Nikonovi i Canonovi izbornici podjednako komplicirani, svaki na svoj način. Vizualno unaprjeđenje u svakom slučaju.
ISO TEST, BALANS BIJELE BOJE, EKSPOZICIJA
Opće poznati Olympusov nedostatak, izrazit šum pri višim ISO vrijednostima prisutan je i ovdje samo što svjetlosno osjetljiv objektiv smanjuje potrebu za povećanjem ISO vrijednosti. Što se same upotrebe tiče, ne preporučujemo dizanje ISO-a iznad 800 ukoliko ste osjetljivi na pojavu šuma. Taj nedostatak u odnosu prema konkurenciji nadoknađuje objektiv. S šumom se aparat bori no samo prema predefiniranoj postavci, korisnik nema apsolutno nikakvog upliva na redukciju šuma.
Balans bijele boje je, kao i ekspozicija nešto o čemu možete brigu prepustiti aparatu, rijetko kada griješi. U taj dio spadaju i boje, dio kojem se nikako ne mogu prestati čuditi, snimke na otvorenom daju predivnu, živu boju neba dok istovremenu boja kože nikada ne odstupa od prirodne. Ta je pojava svojstvena svim Olympusovim uređajima i jedan je od temelja mog oduševljenja.
RAW / JPEG
S obzirom da je plod truda četvero ljudi izostao, reference na kvalitetu RAW-a možemo jedino temeljiti na podacima dostupnim na Dpreviewu. Svatko od četvero spomenutih pokušao je na nekom od RAW konvertera koje posjeduje pretvoriti fotografiju u JPEG format no nitko nije uspio. Gospoda kažu da je prisutnost finih detalja puno bolja iz RAW-a što ide u prilog tvrdnji da XZ-1 pri kompresiranju JPEG-a primjenjuje nekovrsno izoštravanje i redukciju šuma.
Slabo osvjetljenje, ISO 500, f/2.5, zatim crop prve fotografije
Prva fotografija (gore) snimana je u uvjetima slabog svjetla gdje je na ISO 500 pri otvoru objektiva f/2.5 u centralnom području (korištena je centralna točka autofokusa) vidljiva izrazita pojava šuma. Pogled na cijelu fotografiju bez previše pažnje na detalje ostavlja dojam korektnosti no ukoliko se malo bolje pogleda vidljiva je Olympusova boljka – šum. Čak i na relativo niskom ISO-u nije moguće izbjeći jak šum na fotografiji, s time da gledate fotografiju direktno iz aparata, bez ikakve postprodukcije. Uzevši u obzir olakotnu okolnost da su ovo uvjeti iznimno teški za mjerenje i da bi svaki aparat imao problema, i dalje smatramo da je šum malo preizražen.
No pri dovoljnoj količini svjetla, XZ-1 se pokazuje u svom punom sjaju. (prva slika iznad) Iako je mjerenje bilo podešeno na pretežno centralno što znači da fotoaparat mjeri osvjetljenost kadra u centru primarno dok u obzir uzima i dio kadra oko centralne točke. Po definiciji, trebao bi zanemariti boje i osvjetljenost na rubu kadra u izračunu ekspozicije. Unatoč tome, ako pogledate raspon boja i eksponiranost cijelog kadra, XZ-1 ne griješi previše. Veći dio centra zauzima taman, gotovo crn kip na svijetloj pozadini no i u tim uvjetima boje u kutevima fotografije su prirodne i lijepe, od plavetnila neba i zelenila reklame u desnom dijelu fotografije do crvenog loga trgovačkog lanca pri vrhu fotografije. Čak je i boja kože ljudi u prvom planu korektna, podeksponirana (pretamna) no korektna. Dodatne bodove na konto boje skuplja i u ovom slučaju (druga slika iznad) gdje uz kombinaciju bijelog stupa, sive žice i plavog neba prisutno i fino nijansiranje bijele boje traga aviona.
Da se vratimo na oštrinu samih fotografija, primjerom koji lijepo pokazuje nivo kulture stanovnika naše metropole. Pločnik na Trgu bana Jelačića uljepšan je nekolicinom opušaka (slika gore) koje ćemo iskoristiti kao mjerne točke, činjenica da su neki djelomično ili potpuno mutni počiva na otoru objektiva of f/2.5 no oštrina samog objektiva iz njih je vidljiva. Lokacije opušaka su sljedeće, blizu centra same fotografije, u donjem desnom kutu, u sredini fotografije no bliže desnom rubu i lijevo gore od centra. Svi su mutni u skladu s otvorom objektiva jer uz ISO 100 ranije spomenutom šumu nema ni traga.
Centar fotografije
Sredina fotografije
Desni rub
Donji desni dio fotografije
OSTALE FOTOGRAFIJE:
VIDEO
U želji da dobijemo video s objektom iza kojeg je pozadina u većoj mjeri mutna, pokušali smo natjerati aparat da snima video na otvoru objektiva od f/1.8. I u manual i postavci prioriteta otvora objektiva, aparat je pri snimanju zatvarao objektiv i nije dozvoljavao spuštanje ispod f/2.2, pa u svom naumu nismo uspjeli. Leži li problem u činjenici da smo testirali IP sample pa je to nedostatak u firmwareu ili tome da smo propustili neku sitnicu u nekom meniju ili podmeniju ne znamo.
Ali znamo da nismo baš sretni s činjenicom da nismo uspjeli iskoristiti smanjenje dubinske oštrine za snimanje videa, kao što smo to uspjeli s nekim modelima DSLR-ova s HD video funkcijom.
ZAKLJUČAK
Uspjeh ovog aparata na tržištu umnogome će ovisiti o njegovoj cijeni, koja je slična cijenama direktnih konkurenta – Canon S95 stoji 3.389 kn, Samsung EX-1 čije su specifikacije gotovo identične, uz nešto manji raspon zuma (24-72 mm) stoji 3.290 kn. Oba predvodnika klase high end kompakata cjenovno mu bježe za skoro tisuću kuna (Canon G12 – 4.499 kn i Nikon P7000 4.317 kn) i to je eventualna prednost koju bi Olympus mogao iskoristiti.
Bez obzira na odnos cijena prema konkurenciji, to dalje nije malen novac za kompakt no i dalje je to kompakt s Zuiko f/1.8 objektivom, standardnim postavkama koje uključuju prioritete otvora objektiva i brzine zatvarača, ručne postavke... Uz to tu je i mogućnost snimanja filmova u HD rezoluciji uz Stereo, da Stereo zvuk. Za razliku od Dosadašnjih PEN-ova koji su snimali mono zvuk, Olympus XZ-1 snima Stereo. I tu ponovo poseže u dodatnu opremu PEN-a, podržava i Stereo mikrofon (SEMA-1). Uz sve ostale prednosti, tu je i zgodna igračka, otkrivena slučajno nekoliko trenutaka prije vraćanja uređaja – okretanje kotačića oko objektiva u modu pregledavanja fotografija rezultira rotacijom snimljene fotografije, nema više potrebe za okretanjem aparata ili ulaska u meni. A nema ni iritantnog okretanja fotografije kada fotoaparat odluči da ste ga okrenuli ili nagnuli dovoljno da bi on trebao okrenuti fotografiju.
U svakom slučaju, preporuka u slučaju da tražite malen aparat s mogućnostima koje graniče s SLR-om ili da ste u potrazi za nekim aparatom koji ćete moći stalno imati sa sobom a da ne nosite torbu od nekoliko kilograma. Da, znamo da nije uobičajeno predlagati no fotografi bi se mogli razveseliti mogućnostima ovog malca.
Jer običan korisnik teže će izabrati baš ovaj model u gužvi modela koji nude veću varijabilnost za sličan novac pri čemu se posebno misli na EVIL modele poput Sony NEX-3 za 3.599 kn ili kućni E-PL1 za 3.799 kn (s 14-42 mm objektivom). EVIL aparati nude veću varijabilnost s obzirom na izmjenjive objektive, a dimenzijama nisu toliko veći.
A skupina naprednih korisnika razmišljat će i o entry level SLR-u koji isto tako konkuriraju cijenom (Olympus E-450 s 14-42 i 40-150 mm objektivima za 4.050 kn, Canon 1000D s 18-55 mm objektivom za 3.399 kn, Nikon D3000 s 18-55 mm objektivom za 4.195 kn i Sony A330 s 18-55 i 55-200 objektivima za 3.999 kn), a uz ograničenje mase ipak sa strane stvaralačkih mogućnosti nude mnogo više. Istina, ne nude objektiv otvora f/1.8 no i dalje nude mnogo, sve za približno istu cijenu.
Krajnji zaključak bi bio, zanimljiv uređaj izvrsnih performansi s privlačnom cijenom koja je ubrzo s 3.499 kuna pala na oko 3.100 kuna. No, upitajte se prvo što vi želite od aparata.
Aquapac vodootporna torbica za fotoaparat
Iako ljeto još nije stiglo, na suho smo isprobali stane li Olympus XZ-1 u Aquapac vodootpornu futrolu za fotiće. Nakon malo naguravanja na otvoru, shvatili smo da aparat treba uključiti dok je futrola otvorena. Nije najidealnije rješenje za plivanje s fotoaparatom, no dobro će poslužiti ako se vaša djeca žele igrati s fotićem na plaži.
Cijena: 283,00 kn
Trgovina "Rekreatika": 01/6266-843
Olympus podvodno kućište za ZX-1
Pored vodootporne Aquapac futrole koja formalno štiti uređaj do 5m podvodno (iako vam ne bi preporučili ronjenje s njom jer je Olympus XZ-1 prevelik i nezgrapan za ovu futrolu), na testu smo isprobali i originalno Olympusovo podvodno kućište koje stoji oko 2.000 kuna. Na prvi pogled ogromna cijena, pretvorila se u sitnicu kada nam je kućište stiglo u ruke. Sama izrada djeluje iznimno kvalitetno, dok su tipke za podvodno upravljanje idealno posložene. Izgled futrole djeluje kao pravi gadget, pa vjerujemo da će i poneki ronioc odabrati Olympus XZ-1, samo radi ovog kućišta.
PAKIRANJE, OPREMA, TIJELO
U kutiji dolazi sve što biste i očekivali u ovoj kategoriji aparata, makar treba spomenuti i dvije mogućnosti punjenja baterije, postoji punjač ali i mogućnost punite putem USB kabla (u samom fotoaparatu). Za razliku od mnogih kompakata koji pune bateriju isključivo u aparatu. Ako vam je u nekom trenu pala na um mogućnost kupovine dodatne baterije da biste produžili trajanje snimanja ovdje vam je rješenje nadohvat ruke, dodatnu bateriju lako je napuniti, no onda opet, to možda i nije presudno za kompakt.
Od ostalog što vas očekuje u kutiji, jedno birate sami, u kojoj od dvije varijente boje aparat dolazi. Testirani primjerak bio je crne boje, ne znam koliko je to vidljivo na fotografijama, ali njega se ne bi posramio ni čovjek čudnog načina predstavljanja i dozvole da ubije. Matirano metalno kučište bez problema bi prošlo pod dodatnu opremu agenta 007.
Unatoč relativno malenim dimenzijama i nedostatku izraženog hvatišta aparat izvrsno leži u ruci, posebice uzme li se u obzir da glavne postavke podešavate kružnim biračem koji se nalazi na bazi objektiva. Samim time tjera vas da koristite obje ruke te tako omogućava da pomaknete palac desne ruke s njemu predviđenog, gumiranog dosjeda. Sveukupno gledajući, XZ-1 je nešto veći od prosječnog kompakta no njegove mogućnosti tu razliku u veličini lako kompenziraju.
Metalno tijelo odaje dojam da može izdržati svašta, čemu u prilog idu i gumbi. Nema ih mnogo ali pokrivaju sve osnovne potrebe za podešenjima. Olympus je pribjegao i u zadnje vrijeme često viđenom rješenju, izdvojenom gumbu za pokretanje snimanja videa, pohvalna pošteda kopanja po meniju.
Direktan gumb za video snimanje
S prednje strane nalazi se AF lampica čije crvenkasto-narančasto (oprostite na nepreciznoj definiciji no nismo mogli doći do jednoglasne odluke o boji) svjetlo u velikoj mjeri olakšava rad u uvjetima slabog svjetla. Dotičnu je moguće i isključiti no onda dolazi do smanjene mogućnosti preciznog fokusiranja pri nedostatku svjetla.
Jedina ozbiljnije zamjerka ide na nedostatak AEL/AFL gumba koji se koristi da bi se odvojilo područje na koje aparat fokusira od područja na kojem vrši mjerenje – da, spada u napredne mogućnosti korištenja no na tu kategoriju kupaca Olympus ovim modelom prvenstveno cilja. Njegovim izuzimanjem je Olympus stvaralački ograničio dobar dio ciljane skupine. Većina korisnika će u nekom trenu htjeti koristiti tehniku rekomponiranja fotografije koju kontrola dubinske oštrine čini tako poželjnom. No zahvaljujući nedostatku gumba, ili mogućnosti reprogramiranja REC gumba (njegova lokacija bila bi idealna za AEL/AFL) korisnici ostaju uskraćeni za taj aspekt kreativnosti.
Kontrole postavki, okidanja i uključivanja
-
Naziv:Olympus XZ-1
-
Dimenzije:111 x 65 x 42 mm
-
Težina:275 grama
-
Dijagonala i rezolucija:3 inča, 614,000 točaka
-
Tip i kapacitet:Li-Ion, 925 mAh
-
Broj okidanja (CIPA standard):320
-
Megapiksela:10
-
RAW format:Da
-
Stabilizacija:Da
-
Kontinuirano okidanje:2 fps
-
Optički zum:4x (28-112 mm)
-
Hrvatski izbornik:Da
-
Rezolucija (fps):1280x720 (30 fps)
-
AF točaka:11
-
Doseg bljeskalice:8,6 metara