- Kvaliteta fotografija
- Istovremen rad s 2 memorijske kartice
- Sofisticirani AF sustav
- Silent shutter funkcija bešumnog okidanja
- Kontrola šuma pri visokim ISO
- Napredan video mod
- Višestruka ekspozicija
- Banding u sjenama na ISO 100
- Veličina i težina
- Video nema opcije 50/60p pri full HD rezoluciji
- Nema zakretni LCD zaslon
UVOD i KONKURENCIJA
Kad je Canon (sada pradavne) 2005. godine predstavio prvu generaciju modela 5D, protresao je tržište ponudivši tada najjeftiniji full frame fotoaparat. EOS 5D je tada najavio da će full frame s vremenom postati nešto dostupno i smrtnicima, a nekoliko godina kasnije, pojavio se Mark II koji je ponovno zatresao tržištem, ali ovaj put na neočekivanom polju - video snimanju.
Najnoviji EOS 5D Mark III predstavljen ove godine ponovno donosi niz poboljšanja u odnosu na prethodni model, a to su: Novi Digic V+ procesor, prošireni ISO raspon, brže kontinuirano okidanje, nešto veći LCD zaslon, osjetno napredniji AF sustav, HDR i višestruku ekspoziciju, tiši rad okidača, 100% pokrivenost u optičkom tražilu te napredniji video mod. Da li sve to vrijedi 27,000 kuna koliko trenutno košta samo tijelo, odnosno "lepršavih" 34,500 KN za testiranu kit varijantu, provjerili smo kroz tjedan dana korištenja.
Jedini aparat koji je direktni konkurent novoj petici je Nikon D800 koji je malo drukčija zvjerka. Sa gigantskih 36M rezolucije i podjednako naprednim funkcijama ozbiljno dahće za vrat Canonu. Posebno nas zanima što je za jesenju Photokinu pripremio Sony, čija će A99 uskoro ugladati svjetlo dana.
PRODAJNI PAKET
Na test smo dobili "kit" varijanta nove "petice", što znači da je u paketu uključen 24-105 f/4 L zum objektiv. Uz njega u pakiranju se nalaze baterija i punjač, USB i AV kablovi, trakica za nošenjke oko vrata, te upute i CD-i sa pratećim softverom.
ERGONOMIJA
Sasvim očekivano, izrada je na vrhunskom nivou. Kostur je izrađen od magnezija i sposoban je izdržati vrlo grubo korištenje, koje će aparat sigurno i doživjeti kod profesionalne upotrebe. Razmještaj tipki je subjektivna stvar, svatko preferira filozofiju nekog drugog proizvođača, no nema sumnje kako 5D ima sve bitne funkcije postavljene na direktne tipke, kao i visoku razinu njihove personalizacije.
Aparat je prilično velik i težak što je tipično za profesionalnu klasu, no to ima dobre i loše strane. Mark III će voljeti svi korisnici sa velikim šakama, oni koji koriste velike i teške teleobjektive te redovne rade sa bljeskalicom, ali prenošenje ovakve grdosije ili njegovo cjelodnevno držanje u ruci izrazito umara, te se pitamo koliko će još trebati da Canon i Nikon shvate da aparat profesionalne klase ne mora nužno biti levijatan.
Po pitanju tipki, mark III donosi nekoliko novosti naspram starog modela. Prvo, to je stražnji kontrolni kotačić koji sad ima mogućnost rada na dodir, poput dodirnih ekrana čija je glavna prednost bešumno mijenjanje postavki tijekom snimanja videa. Pored okidača sada se nalazi programibilna M-fn tipka, a kotačić odabira načina rada ima središnju tipku za zaključavanje, kojom je onemogućena slučajna promjena moda snimanja.
Na lijevoj strani aparata nalazimo dva poklopca sa cijelim nizom konektora: mini USB i HDMI, konektor za daljinski upravljač te studijsku rasvjetu, te ulaz za vanjski mikrofon i izlaz za slušalice za audio monitoring pri snimanju videa.
SENZOR
Kad su prvi put objavljenje specifikacije Mark III modela, većina korisnika je vjerojatno odahnula što je Canon odlučio zadržati broj piksela na 22 MP. Realno, malo kome treba više od toga, a mnogim je čak i to previše. Umjesto pikselaže, Canon se odlučio unaprijediti druge karakteristike, a po pitanju senzora to se najviše očitovalo u smanjenom šumu na visokim ISO vrijednostima.
Dugo očekivana novost je i napredna kontrola nad automatskom ISO vrijednošću, vrlo slično rješena kao kod mnogih Nikonovih modela. Tako je sada moguće odabrati gornju i donju vrijednost među kojima se ISO "šeta", kao i najnižu brzinu zatvarača pri kojoj ISO prelazi na višu vrijednost.
Vrlo bitno unaprijeđenje smo prepoznali u silent shutter opciji - načinu okidanja sa smanjenom bukom izazvanom kretanjem zrcala i shuttera. Maksimalni kontinuirani broj okidanja je tada ograničen na 3 fotografije u sekundi i tražilo će djelić sekunde dulje biti zamračeno, no važnije je da je aparat osjetno tiši u radu, što će cijeniti svi koji moraju fotografirati u uvjetima gdje se očekuje neprimjetnost, poput koncerata klasične glazbe, crkvi, knjižnica i sličnog.
OBJEKTIV
Iako će možda većina kupaca uzeti ovaj aparata samo kao tijelo, postoji i opcija kupnje u kitu sa 24-105 objektivom, koji pojedinačno vrijedi oko 9.000 kuna. Objektiv ponosno kosi crvenu crtu i "L" oznakušto znači da spada u Canonovu profesionalnu serijukoja jamči vrhunske optičkekarakteristike. Najveći otvor blende od f/4 je fiksan kroz cijeli raspon zuma, a ugrađena je i optička stabilizacija. Spomenimo da je objektiv i zabrtvljen te mu kiša ili prašina ne bi smjele nimalo naškoditi.
ZASLON, TRAŽILO
LCD zaslon je preuzet iz 1DX modela, što znači da je dijagonale 3.2 inča te ima 1,040,000 piksela. Prikaz je odličan, oštar i svijetao. Na žalost, zaslon nije zakretan. Ne razumijemo zašto takve funkcije još uvijek zaobilaze profesionalnu klasu fotoaparata. Zbog čega bi kupac ovog aparata morao leći u prašinu ili blato da kadrira vretence u Kopačkom ritu, dok sa znatno jefitnijim 650D može to obaviti doslovno u večernjem odijelu sa leptir mašnom zahvaljujući zakretnom ekranu?
Optičko tražilo je očekivano veoma veliko i ugodno za korištenje. Vrlo je zgodno rješena funkcija libele kao ispomoć poravanjavanju aparata. Naime, eventualna nagnutnost aparata se prikazuje svjetlećim AF točkama.
MEMORIJA i BATERIJA
5D Mark III ima dva utora za memorijske kartice, te podržava CF i SD formate. Jedna od glavnih prednosti ovakvog rješenja je mogućnost istovremenog korištenja obje kartice. Izbornik nam nudi nekoliko načina rada sa karticama. Moguće je pojedničano koristit svaku karticu, snimati iste fotografije na obje (backup sistem) ili snimati različite formate na svaku karticu (npr. JPEG na SD karticu, a RAW na CF).
Trajanje baterije nas je pomalo razočaralo; naime držala je približno 500 fotografija, dok je službeno deklarirano duplo više. Međutim, vlasnici ovog aparata nemaju ovakvih problema, pa pretpostavljamo da je uzrok kratkom trajanju naše kontinuirano nemilosrdno višednevno prtljanje i isprobavanje svih mogućih opcija koje ovaj aparat posjeduje.
Zahvaljujući opciji memoriranja pojedinih baterija pomoću njihovih serijskih brojeva, moguće je detaljno praćenje stanja napunjenost baterije, broja okidanja ili kvalitete punjenja.
AUTOFOKUS, KONTINUIRANO SNIMANJE
Vjerojatno najbitniji novitet kojim se Mark III ističe iznad Mark II je upravo novi sistem autofokusa. Mark II je koristio relativno primitivan sustav sa 9 fokusnih točaka koji je dobro obavljao svoj posao pri nezahtjevnim uvjetima snimanja, no sportski, wildlife ili novinski fotografi su željeli nešto osjetno naprednije.
Canon se odlučio na ugradnju skoro istog fokusnog sustava koji koristi njihov najjači model - 1DX. Korisnik tako može odbrati jednu od 61 fokusne točke, te cijelu paletu njihovih kombinacija, ovisno o potrebama. Postoji nekoliko načina praćenja objekata koje fotografiramo, te je svakog moguće prilagoditi konkretnoj situaciji.
Neobičan nedostatak smo uočili pri odabiru AF točaka: naime, ukoliko je senzor mjerenja svjetla ugašen (gasi se nakon što je proteklo par sekundi od posljednjeg polu-pritiska na tipku okidača) višesmjerni "joystick" za odabir fokusne točke ne reagira. Potrebno je napola pritisnuti okidač da bi mogli odabrati fokusnu točku.
Kontinuirano snimanje je također poboljšano, te je sada moguće okidati brzinom od 6 fotografija u sekundi (prethodni model samo 4) .
IZBORNIK
Izbornik je logično koncipiran, te je vrlo lak za savladavanje. Očekivano, pamti koju smo opciju zadnju podešavali te se pri idućem pokretanju automatski postavlja na nju.
Posljednja stavka u izborniku je "My menu" katogrija u koju je moguće proizvoljno poslagati niz često korištenih funkcija, tako da nakon inicijalnog podešavanja, većina korisnika vjerojatno neće ni morati često ulaziti duboko u glavni sustav menija.
KVALITETA FOTOGRAFIJE
5D u startu proizvodi fotografije sa vrlo neutralnim bojama što će vjerojatno odogovarati tipičnom kupcu ovog aparata jer predstavlja odlično polazište za daljenje obrade. Uz malo igranja po postavkama RAW datoteke, cvijeće na ovoj fotografiji je zasjalo u punom šarenom sjaju.
Dinamički raspon je odličan, te je aparat bez problem zabilježio kako svijetle detalje na osunčanom makadamu, tako i ličće i travke u sjeni stabala. Međutim, možemo primjetiti da se jaz između full frame i APS-C senzora u zadnjih nekoliko godina drastično smanjio, te ovakve slične ili iste rezultate danas imaju i povoljni fotoaparati počevši već od Nikona D3200.
Šest fotografija u sekundi je bilo i previše za ovu fotografiju skoka u vodu; neke snimke smo izbacili iz finalnog kompozita. Više od toga će poželjeti vjerojatno samo okorjeli sportski fotografi.
Situacija u kojoj je 5D daleko od idealnog aparata: ulična fotografija funkcionira dok vam je subjekt okrenut leđima... u ostalim prilikama podizanje tako velikog aparata prema oku izaziva previše pozornosti i uništava spontanost prolaznika. S druge strane, npr. fotografima vjenčanja to je prednost; skoro svaki se vjerojatno susreo sa situacijom kad je lakše dobiti posao zbog velikog aparata i objektiva jer laici nažalost pre(često) poistovjećuju veličinu fotoopreme sa njenom kvalitetom ili vještinom fotografa.
Karakteritsika s kojom full frame senzori još uvijek imaju osjetnu prednost pred manjom APS-C braćom je kontrola šuma na visokim ISO vrijednostima. Po tom parametru Mark III spada u sam vrh trenutne ponude. Sve do ISO 1600 skoro ne treba ni razmišljati o šumu, a vrijednosti od 3200, 6400, a i 12800 su posve upotrebljive uz malo pažnje i ovisno o namjeni. U slučaju krajnje potrebe, moguće je dobiti upotrebljive fotografije čak i na vrijednostima od 102400 ASA, koje će ipak vjerojatno koristiti samo fotoreporteri.
FOTOGRAFIRANJE VJENČANJA
Canon 5D i pogotovo 5D Mark II spadaju među najčešće korištene fotoaparate među profesionalnim fotografima vjenčanja. Zato smo novi 5D Mark III odlučili testirati i u takvoj situaciji. Mogućnost koju vam pružaju novije generacije Full Frame fotoaparata iz Canona i Nikona je da uz malo brže objektive u crkvi fotografirate bez korištenja blica, što je mnogim fotografima vjenčanja "sveti gral". Mi uz 5D Mark III nismo imali brzi objektiv već 24-105mm f/4, ali zahvaljujući odličnim rezultatima pri višim ISO osjetljivostima čak i s njim smo mogli bez problema fotografirati bez korištenja blica. U praksi to je značilo da ISO konstantno stoji na vrijednosti 6400, a uz smanjivanje šuma u Lightroomu fotografije su bile dovoljno dobre za svaku upotrebu, osim eventualno izrade velikih printeva. Novi autofokusni sustav se pokazao kao ogroman napredak u odnosu na 5D Mark II, autofokus je brz i precizan u svim situacijama. 5D Mark III smo koristili i za fotografiranje sessiona s mladencima, gdje dinamički raspon i dubina boja nisu značajno bolji od modernih fotoaparata sa manjim (crop) senzorima, ali senzor svejedno daje vrlo iskoristive fotografije, dok je iskustvo rada sa Full Frame fotoaparatom u odnosu na crop format ipak nešto potpuno drukčije. [Marko Šolić]
ISO 6400, 1/90s, f/4.5 | Foto: Marko&Vanja wedding photography
ISO 500, 1/250s, f/11 | Foto: Marko&Vanja wedding photography
VIDEO SNIMANJE
Jedan od glavnih razloga visoke popularnosti prethodnog modela je bio upravo video mod. 5D Mark II je bio prvi full frame aparat sa opcijom snimanja video zapisa u Full HD rezoluciji, što je izazvalo svojevrsnu eksploziju indie filmografije, a mnogi će se sjetiti kako je i jedna epizoda Dr. Housa bila snimljena s tim aparatom.
Mark III donosi nekoliko poboljšanja u video modu. Prvenstveno, tu je All-I opcija pri kojoj se svaka sličica snima zasebno, umjesto spajanja istih dijelova u kadru više sličica kod IPB opcije. Pojedinačna snimka može biti maksimalne duljine od 29:59 min i nije limitirana na 4GB radi FAT32 sustava na memorisjkim karticama. Novst je i konektor za slušalice radi kontrole zvuka pri snimanju.
Prigovor vidimo u podatku da je frame rate od 60fps moguć samo pri rezoluciji od 1280 x 720, a Full HD je ograničen na 25fps.
DODATNE MOGUĆNOSTI
5d mark III je prvi Canonov DSLR koji ima mogućnost snimanja HDR-a. Način kako nastaje HDR je valja već svima poznat: Aparat snima više fotografija različitih ekspozicija te ih potom spaja u jednu sa proširenim dinamičkim rasponom. Moguće je odabrati raspon bracketinga, te nekoliko kreativnih efekata pri spajanju. Posebno nas je razveselio podatak da aparat sprema i originalne pojedinačne fotografije koje je dobro imati u slučaju da HDR rezultatom nismo zadovoljni.
Opcija višestruke ekspozicije nas je također oduševila. Moguće je spojiti do 9 fotografija u jednu, koristeći pri tome četiri načina njihovog preklapanja.
ZAKLJUČAK
Canon 5D Mark III je bez sumnje vrhunski aparat. No nažalost (u trenutku pisanja testa) debelo precijenjen. Cijena od 27.000 kuna samo za tijelo se čini suluda ako znamo da glavni konkurent - Nikon D800 košta "samo" 22.000 kuna. Stvar je još gora ako se uzme u obzir da vrlo brzo - na jesenjoj Photokini, najvećem sajmu fotoopreme u svijetu dolaze novi konkurenti u vidu Sonya A99, te Nikona D600, full frame aparata sa 24MP koji bi navodno mogao koštati samo 10.000 kuna.
>> Usporedba testova: Canon EOS 5D Mark III vs. Nikon D800
U praksi primjetno, glavna unapređenja u odnosu na Mark II su auto fokus i nešto čišći visoki ISO. Niz dodatnih funkcija i ponuđenih opcija u izborniku ne smatramo bitnima do mjere da opravdaju ovoliku cijenu, a u outputu senzora, tj dinamičkom rasponu i reprodukcija boja ne vidimo nikakve razlike prema prethodnoj generaciji. Zbog toga smatramo da je kupovina Mark III trenutno opravdana samo kupcima koji će aparat koristiti za svakodnevno zarađivanje i koji se bave isključivo granama fotografije u kojima ova poboljšanja mogu utjecati na lakše dobivanje upotrebljivih fotografija, drugim riječima - fotoreporterski rad, vjenčanja iwildlife. Ukoliko ste se prepoznali u ovom opisu, Mark III će vjerojatno ispuniti očekivanja.
Za sve ostale aplikacije, pri čemu mislimo na landscape, macro, portrete, bilo kakav studijski rad ili pak najobičnije "turističko" fotografiranje kupnja Mark III nema smisla i bolje je uštedjeti novce i zadržati (ili kupiti) Mark II koji bi se trenutno još uvijek mogao naći u trgovinama po cijeni od 15.000 kuna, a u oglasnicima i manje za nove nekorištene primjerke.
EOS 5D Mark III jest vrhunski fotoaparat, no smatramo da u skorije vrijeme zahtijeva osjetnu korekciju cijene kako bi ostao konkurentan.
PRIMJERI FOTOGRAFIJA
.
Više o temi Canon.
>> Žuta i ljuta konkurencija: Test Full Frame Nikona D800
-
Naziv:Canon EOS 5D Mark III
-
Dimenzije:152 x 116 x 76 mm
-
Težina:950 grama
-
Dijagonala i rezolucija:3,2 inča, 1,040,000 točaka
-
Tip i kapacitet:Li-Ion, 1800 mAh
-
Broj okidanja (CIPA standard):950
-
Megapiksela:22,3
-
RAW format:Da
-
Stabilizacija:Ne
-
Kontinuirano okidanje:6 fps
-
Tip:Izmijenjivi, Canon EF mount
-
Rezolucija (fps):1920 x 1080 (30, 24 fps)
-
AF točaka:61
-
Dizajn, ergonomija i kvaliteta izrade10
-
Zaslon i tražilo9
-
Baterija10
-
Senzor i kvaliteta fotografija9
-
Upravljanje, izbornik i brzina rada9
-
Povezivost i pohrana podataka9
-
Video snimanje10
-
Autofokus i bljeskalica10
-
-
Canon EOS 5D Mark III Digitalni SLR fotoaparat - crno kućište tijelo/bodyCanon EOS 5D Mark III Digitalni SLR fotoaparat - crno kućište, 22.3 MP senzor punog kadra, kontinuirano snimanje brzine do 6 fps, ISO od 100-25.600, Full HD videozapisi, 14-bitni procesor DIGIC 5+, 8.11 cn zaslon od 1.040.000 točaka, HDR način rada (EOS5DIII)Raspoloživo
-
19.990,00 knPogledaj ponudu
-
Canon EOS 5D Mark III Digitalni SLR fotoaparat - crno kućištes EF 24-105mm f/4 L IS USM KITCanon EOS 5D Mark III Digitalni SLR fotoaparat - crno kućištes EF 24-105mm f/4 L IS USM KIT, 22.3 MP senzor punog kadra, kontinuirano snimanje brzine do 6 fps, ISO od 100-25.600, Full HD videozapisi, 14-bitni procesor DIGIC 5+, 8.11 cm zaslon od 1.040.000 točaka, HDR način rada (EOS5DIII24105)Raspoloživo
-
26.999,00 knPogledaj ponudu